Posted on

איך לבחור מיקרופון אלחוטי ? *המדריך המלא 2023*

איך לבחור מיקרופונים אלחוטיים – המדריך המלא למי שלא כל כך מבין…

במדריך הבא תוכלו ללמוד כמה מועיל זה היום להשתמש במערכות בעלות מיקרופון אלחוטי, וכיצד הביצועים שלהם השתפרו באופן דרמטי בהשוואה לדגמים הקודמים. (לחץ כאן למעבר אל מחירון מיקרופונים אלחוטיים) והכי חשוב, כיצד בוחרים כל סוג של מיקרופון אלחוטי לפי 5 דברים עליהם יש לתת דגש בבחירת הדגם: 

תדר

מיקרופון אלחוטי כן 400 מגה הרץ ומעלה (סוג UHF) הוא התקן המועיל ביותר כבר שנים רבות, ובעל הביצועים החזקים ביותר. בשנים האחרונות נוספו מגבלות על תדרי הפעולה של המיקרופון האלחוטי. השילוב הטוב ביותר של מרחק שידור ארוך ותדרים ברורים הפועל בצורה חוקית וטובה בישראל הוא ברצועות 794 עד 806 מגה הרץ. לעיתים יופיע לכם נתון של 2.4GHz, פס תדרים זה זהה למרחק של Wi-Fi וייתכן ויהיה נתון להפרעות. רצוי להשתמש במיקרופון אלחוטי של 2.4 ג’יגה הרץ רק בחדרים קטנים. כמובן, יש עוד טווחי תדרים שונים, אך אלו שציינו כעת הם בעדיפות ראשונה אצל הצרכן.

טווח פעולה

בכל מפרט טכני אותו תפגשו יהיה מצוין לכם טווח הפעולה של המיקרופון האלחוטי. הדבר המומלץ ביותר על פי המומחים הוא לבחור במיקרופון אלחוטי בעל טווח פעולה כפול ממה שאתם חושבים שאתם צריכים. נמצא כי מערכות מיקרופון אלחוטיות שיש להן מרחק פעולה קצר בדרך כלל יסבלו מבעיות בתדר והפרעות שונות. לרוב מיקרופון אלחוטיים בעלי טווח קצר יהיו מסוג VHF, מיקרופון אלחוטיים אלה מתאימים יותר לפן התחביבי ולא לפן המקצועי. בכל הנוגע לטכנולוגיית UHF – כמעט וכל הדגמים בעלי טווח פעולה מתאים ללא בעיות בשידור.

בתמונה: מיקרופון אלחוטי דיגיטלי

אמינות

כיצד נוכל לדעת איזה מיקרופון אלחוטי הוא אמין? כמו רוב המוצרים, עניין התקציב הוא מאוד רלוונטי כדי להבין אם הבחירה שלנו נכונה. מערכות זולות יכולות להכין רכיבים שאינם אמינים ואורך החיים שלהם מאוד קצר. לא סתם אתם משלמים פחות – קחו זאת בחשבון תמיד. יש הרבה חברות המציעות לנו דגמים בעלי טכנולוגיה חדשה במחיר נמוך מאוד מהממוצע. לא ייתכן שלמוצר כל כך זול יהיו בעלי הפחתת רעשים, טווח תדר אמין, וטווח פעולה ארוך. יש תמיד לקרוא את האותיות הקטנות. זכרו, עדיף לשלם פעם אחת כמו שצריך, מאשר לרכוש פעם אחר פעם מוצר זול ולא מועיל. 

בתמונה: מיקרופון אלחוטי אנלוגי

איכות סאונד במערכות השונות

ישנן יתרונות רבים לכל אחד ממערכות המיקרופון האלחוטי, בין אם מדובר על מערכת דיגיטלית ובין אם מדובר על מערכת אנלוגית. לדוגמא, במערכת אנלוגית חיי הסוללה יעילים יותר, ואיכות הצליל משופרת. מערכות אלחוטיות אנלוגיות משתמשות במדחס כדי לסחוט את כל הטווח הדינמי של כדי להקצות תדרים באופן המסופק ביותר למיקרופון האלחוטי. מצד שני, מערכות דיגיטליות מעבירות באופן קבוע אות דיגיטלי המספק טווח דינמי מלא ללא שינוי. התוצאה היא צליל טבעי יותר. עוד יתרון של המערכות הדיגיטליות מתבטא במחיר, שהוא נמוך יותר. שני הסוגים איכותיים, יש להתחשב במיקום שלכם, ובשימוש שלכם במיקרופון.

תכונות

בחרו מערכת מיקרופון אלחוטית עם תכונות ויכולות מעבר למה שאתה צריך כעת. 

מתג הפעלה והשתקה נפרדים – זוהי אחת מהתכונות המבוקשות ביותר במערכת אלחוטית. בעצם בתכונה הזאת, המקלט והמשדר נמצאים בקשר ישיר ו”נעולים” על אותו התדר. בתקשורת כזאת שום דבר לא יכול להפריע למערכת לפעול בצורה תקינה. 

אנטנות – תשאפו תמיד למערכת בעלת שתי אנטנות, ולא יחידה בודדת. שתי אנטנות, תפקידן בעצם לחפות אחת על השנייה במקרי ובאחת האות נופל. שימו לב גם כן שהאנטנות ניתנות להסרה.

סוללה נטענת – למערכת החדשות יש סוללה נטענת בעלת ביצועים גבוהים – עד 10 שעות בטעינה אחת. הסוללות יכולות לעבור 1,000 מחזורי טעינה, ולחסוך לכם את עלויות הסוללה. חשוב לדעת איפה כדאי לחסוך ואיפה לא רצוי 

להתפשר.

בתמונה: משדר בעל 2 אנטנות

לסיכום

המיקרופונים האלחוטיים נכנסו לחיינו באופן בולט רק בעשור האחרון. עד היום מחפשים איך לשפר את כל התכונות השונות של המיקרופון האלחוטי כדי להבטיח שידור נקי מרעשים בכל מצב נתון. קיימות היום הרבה מערכות שונות, חלקן טובות וחלקן פחות. יש לשים דגש על כל הנתונים שהבאנו לכם היום, רק כך תצאו מהחנות עם הבחירה הנכונה ביותר. ולסיום, לא מספיק לבחור רק מיקרופון אלחוטי טוב, יש גם לבחור מערכת הגברה מתאימה העונה לביצועים של המיקרופון האלחוטי. בהצלחה!