Posted on

איך לבחור רסיבר מומלץ לקולנוע ביתי או רמקולים שקועים ? [ מדריך 2023 ]

הרסיבר הוא הלב הפועם של מערכת הקולנוע הביתית שלכם, צומת הדרכים ממנו יוצא הצליל ששואב אתכם לעומק חווית הצפייה בסרט מרתק או במשחק כדורגל חגיגי. עם רסיבר טוב תקבלו סאונד סראונד שיעטוף אתכם וישכיח לכם את העובדה שאתם יושבים בסלון הבית שלכם ולא באולם קולנוע מפואר.

השוק מציע שלל אפשרויות ברמות איכות ותקציב שונות, לכן קשה מאוד לברור ולבחור את הרסיבר שאתם באמת צריכים. כדי לעזור לכם בתהליך הבחירה, ריכזנו את כל המאפיינים וההיבטים שחובה לשים עליהם דגש כשאתם מחפשים רסיבר מומלץ לקולנוע ביתי.

העוצמה

לסרטים יש טווח דינמי גדול יותר מאשר רוב המוזיקה בעולם. משמעות הדבר היא שקטעים שהווליום שלהם חזק יותר בסרט הם בדרך כלל ממש חזקים בהשוואה לקטעים החלשים יותר. למשל, לעתים אתם צופים בסרט בעוצמה מסוימת שמרגישה לכם טובה ומתאימה ולפתע מתחילות יריות בסרט. לרוב, היריות יהיו חזקות בהרבה והצליל שלהן עלול להתעוות ולהישמע צורם באוזן. מה גם, שהעוצמה החזקה עלולה לפגוע ברמקולים שלכם.

כדי למנוע את העיוותים האלה, אתם זקוקים לרסיבר שמסוגל להתמודד עם עוצמה חזקה ולהכיל את הטווח הדינמי הרחב הזה שיש בפסי קול של סרטים. נתון העוצמה הזה מתבטא בהספק, אותו מודדים בוואט (W). אנו ממליצים לבחור ברסיבר עם הספק של W100 ומעלה, שיודע להתמודד היטב עם צלילים חזקים במיוחד ושומר על ביטחון הרמקולים השקועים שלכם.

קחו בחשבון את החדר בו אתם מציבים את הרמקולים שלכם ( רמקולים שקועים או חיצוניים)  – בחדר קטן יחסית יש גבול לכמה תוכלו (ותרצו) להגביר את הווליום, כך שלעתים גם רסיבר עם הספק של W80 יספק את הסחורה לחלוטין.

חיבורים ומקורות שמע

כאמור, הרסיבר הוא מרכז המערכת. אליו מתחברים הרמקולים ומקורות הצליל של הווידאו שאתם צופים בו. לכן, הדגש כאן הוא על אפשרויות – אין דבר כזה יותר מדי חיבורים! אין לדעת מה עוד תרצו לחבר למערכת בעתיד, אילו חידושים טכנולוגיים עוד יגיעו ואתם רוצים להקדים תרופה למכה ולהיות מוכנים לכל תרחיש בהמשך. בנוסף, אתם חייבים את האפשרות לחבר את המכשירים שכבר יש לכם כמובן. ודאו שיש ברסיבר שלכם לפחות 2 כניסות HDMI, כדי שתוכלו לחבר למשל טלוויזיה ופלייסטיישן, או כל מה שעולה על רוחכם, ולהחליף ביניהם כאוות נפשכם.

כמובן, זה רף המינימום, אבל סוף מעשה במחשבה תחילה ואנו ממליצים שתיקחו בחשבון את כל המכשירים שאתם רוצים לחבר לרסיבר. תכנון לא נכון עלול להוביל למצב שבו הכול מוכן ואתם מתחילים לחבר את המכשירים שלכם ופתאום מגלים שחסרה לכם כניסה אחת. בנוסף, מומלץ לוודא שנשארות לכם עוד 2 כניסות HDMI ספייר למקרה שבעתיד תרצו לחבר מכשירים נוספים. הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה זה שתיאלצו להתחיל לנתק ולחבר כבלים בכל פעם שאתם רוצים להחליף בין הטלוויזיה ללפטופ החדש שקניתם, למשל.

חיבור נוסף ששווה לבדוק שיש לכם ברסיבר הוא USB, שתהיה לכם יכולת לנגן מוזיקה מדיסק און קי למשל. שוב, הכול עניין של אפשרויות ומגוון.

מעבר לחיבורים הפיזיים, מומלץ לבחור ברסיבר עם קישורית Bluetooth שתאפשר לכם להשמיע מוזיקה ממקורות שונים ברחבי הבית בצורה אלחוטית.

כמות הערוצים

כמה פעמים חיפשתם מערכות קולנוע ביתי ונתקלתם ברסיבר עם 5.2 ערוצים? 7.1 ערוצים? רובנו לא באמת מבינים מה זה אומר אבל מדובר בנתון פשוט למדי. עם זאת, כמה שהוא פשוט, ככה הוא מהותי.

למעשה, ניתן להסתכל על הערוצים כאל רמקולים. כולנו מכירים מעולם ההאזנה למוזיקה שכדי לשמוע כמו שצריך ולקבל את הסאונד המלא, צריך 2 רמקולים (שמאל וימין), אך השמיים הם הגבול כשמדברים על סראונד בקולנוע ביתי: ככל שיש לכם יותר ערוצים, כך אתם יכולים להוסיף יותר רמקולים וחווית השמע, ומכאן גם חווית הצפייה, הולכת ומשתדרגת. האופציות מגוונות אך ככלל אצבע, החל מ-5.1 ערוצים אתם מקבלים תחושה אמיתית של קולנוע ביתי, כך שאנו ממליצים בתוקף לא ללכת על נמוך מזה.

כדי לעשות קצת סדר ולהבין באמת את המשמעויות, הנה כמה מהאפשרויות הזמינות בשוק:

2 ערוצים: מערך סטריאו קלאסי של 2 רמקולים, שמאל וימין. פשוט ומתאים בעיקר לחוויה בסיסית של האזנה למוזיקה.

2.1 ערוצים: אותו מערך קלאסי בתוספת של סאבוופר, כאשר המספר “2” מתייחס לשני הרמקולים שבחזית, וה”1″ הוא הסאבוופר. הסאבוופר אחראי על התדרים הנמוכים, כלומר הוא מעניק עומק ומעין בסיס יציב יותר לסאונד כולו.

3.1 ערוצים: תוספת של רמקול במרכז, שמגדיל את הטווח ומשפר את תחושת הסטריאו. הרמקול הנוסף עוזר לחדד את הסאונד, כאשר צלילים שצריכים לצאת מהאמצע – יוצאים מהאמצע. כך, מי שיושב באחד מהצדדים יכול באמת להרגיש מהיכן כל צליל מגיע ולא לאבד את חווית השמיעה.

5.1 ערוצים: כאן ניתן כבר להתייחס לזה כאל סאונד של מערכת קולנוע ביתית. מדובר בתוספת של שני רמקולים נוספים בחלק האחורי של החדר, מה שמייצר סאונד היקפי ומלא, שעוטף את הצופה מכל הכיוונים ומטביע אותו בתוך החוויה. כדי לשדרג את עומק הצליל עוד יותר, ניתן להוסיף עוד סאבוופר כאשר הרסיבר מאפשר זאת, וכך מתקבלים 5.2 ערוצים.  

מכאן אפשר להמשיך לעלות בכמות הערוצים והרמקולים, אבל חשוב גם לזכור שהכול תלוי בחדר עצמו, בגודלו, בסידור שלו ובמיקום הדברים בתוך החדר.

בתמונה: מקרן HDR של חברת אופטומה

תמיכה ב-K4

כיום, K4 היא הרזולוציה הטובה ביותר והמובילה בעולם הווידאו הביתי. כצפוי, סרטי קולנוע מגיעים ברזולוציית K4, אבל לא רק – גם נטפליקס ואף ערוצי טלוויזיה ישראליים מובילים יישרו קו ומציגים תוכן ברזולוציה הזו. חווית הצפייה ב-K4 מלאה ומפורטת יותר, כך שכשאתם יושבים מול המסך אתם מרגישים שאתם נמצאים בתוך המסך ושוכחים שאתם בכלל על הספה.

ככל שהטכנולוגיה הולכת ומתקדמת, כך גם נהיה קל וזול יותר לקנות מסכים שיכולים להציג תוכן ב-K4. אך כל זה לא שווה הרבה אם הרסיבר שלכם לא תומך ברזולוציה ברמה כזו. לכן, חשוב מאוד לוודא שהרסיבר מספק תמיכה מלאה ב-K4. המשמעות תהיה שהרסיבר יאפשר לאות הווידאו לעבור מהמקור ממנו הוא מנוגן, דרך הרסיבר אל המסך, מבלי לפגוע ב-K4.

WiFi מובנה

אידיאלית, כולם יחברו את הטלוויזיה שלהם לרשת הביתית שלהם אך למרבה הצער, זה לא תמיד מתאפשר – בטח ובטח בדירות קטנות בהן לא ניתן להריץ כבלים לאורך הקירות. למזלנו, WiFi הוא היום סטנדרט ותו תקן בכל מכשיר שניתן לייצר אותו עם WiFi מובנה. הודות לאינטרנט האלחוטי, ניתן להשתמש בכל התכונות החכמות שיש לטלוויזיות חדשות לצורך צפייה בסטרימינג, ביוטיוב וכולי. מאותה סיבה, מערכות אודיו רבות מגיעות כיום עם WiFi מובנה כך שניתן להזרים מוזיקה מבלי להתחבר פיזית למערכת. רסיבר שמגיע עם אינטרנט אלחוטי יכול לחסוך לכם הרבה כאבי ראש וחיבורים מיותרים.

ממירים

היבט נוסף שכדאי לקחת בחשבון ברסיבר קולנוע ביתי הוא המקודד וה-DAC שלו. DAC פירושו “ממיר מדיגיטלי לאנלוגי” (Digital to Analog Converter). המערכת הזו לוקחת את האות הדיגיטלי הנכנס וממירה אותו לאות אנלוגי כך שנוכל לשמוע אותו. איכות יחידת ה-DAC היא אחד מהגורמים שיקבעו בסופו של דבר את איכות הצליל – כאשר היכולת של הרסיבר להמיר מספרים לצלילים גבוהה יותר, הוא יידע להתמודד עם איכויות סאונד גבוהות יותר ולשקף לכם את מה שהתכוון המשורר כשהוא יצר את פס הקול של הסרט, ברמת הפירוט הגבוהה ביותר שניתן.

רובנו לא באמת בקיאים בנושא הזה והעין מדלגת באופן לא מודע על שלוש האותיות האלה כשאנו קוראים את המפרט. אם תשימו על זה דגש ותתבוננו במפרטים כאלה, תוכלו לראות שהחברה מציינת את יחידת ה-DAC של הרסיבר. קחו את המידע הזה לגוגל ופשוט בדקו את המחיר של היחידה (ללא הרסיבר עצמו). על פי רוב, ככל שהיא יקרה יותר, כך היא איכותית  יותר וזה ייתן לכם קצת יותר מושג לגבי איכות המוצר כולו.

מאפיינים נוספים

שלט רחוק. בדקו אילו אפשרויות יש לכם בשלט. אתם כבר משקיעים במערכת שלמה ומרשתים את הסלון ברמקולים, כך שאין סיבה שלא תתעכבו עוד רגע בשביל הנוחות שלכם. אתם לא צריכים לקום מהספה כל פעם שאתם רוצים להחליף את מקור האות או לשנות משהו בהגדרות. לכן, אתם צריכים שלט נוח עם שליטה מלאה על כל תכונות המערכת שלכם.

מחיר. טווח המחירים של רסיברים לקולנוע ביתי רחב למדי, כאשר באזור ה-2,500 עד 4,000 ש”ח תוכלו למצוא רסיברים באיכות גבוהה. חשוב לזכור שהמחיר הוא לא נתון שעומד לבד, כלומר רסיבר ב-3,000 ש”ח לא בהכרח יהיה פחות טוב מרסיבר ב-4,500 ש”ח. בדקו את כל ההיבטים וקראו את המפרט, ודאו שהרסיבר מתאים לצרכים שלכם וכמובן לשאר המערכת שלכם. כמובן, קחו בחשבון את התקציב שיש לכם להוציא על הרסיבר.

אחריות. ודאו שאתם מקבלים אחריות מלאה על המוצר שאתם רוכשים. חשוב שתהיו מכוסים לכל מקרה שלא יהיה ולא תיתקלו במחסומים כשתזדקקו לתיקון או החלפה.

התאמה לחדר

בסופו של יום, התאמה היא הבסיס והיסודות של הכול. הרסיבר הטוב ביותר בשוק הוא לא בהכרח הרסיבר הטוב ביותר עבורכם. חשוב להבין היכן אתם מתכוונים להציב כל דבר לפני שאתם בוחרים ורוכשים את הציוד. גודל החדר, מיקום המסך, מיקום הרמקולים – כל אלה יכתיבו את הבחירה שלכם. חדר קטן עם 7.2 ערוצים עלול להיות אינטנסיבי מדי עד כדי חווית צפייה ממש לא נעימה. רסיבר עם הספק של W80 בחדר ענק לא יתמודד עם רמת העוצמה שהחדר ידרוש.

בדקו את מידות החדר שלכם, בחרו היכן אתם מתכוונים להציב כל דבר ורק אז בחרו את הרסיבר שלכם.

הבדל בין Watt ל-RMS

סיכום

מערכת קולנוע ביתית מורכבת מכמה מכשירים, כאשר כל אחד מהם הוא בורג בלתי נפרד מהמערך השלם.

כדי לקבל אולם קולנוע בתוך הסלון הביתי שלכם, אתם צריכים להכיר היטב את כל החלקים המרכיבים את המערכת כולה ולבחור כל אחד מהם בקפידה. קראו שוב את כל הגורמים שפירטנו והשוו אותם מול מפרטים של רסיברים שמצאתם. הטיפ החשוב ביותר הוא – אל תתפשרו על הצרכים שלכם! צפייה והאזנה מהנה 🙂