Posted on

איך לבחור תופים לילדים? * המדריך המלא 2023 *

איך לבחור תופים לילדים? המדריך המלא 

עבור הורים רבים התופים מייצגים מכשיר רועש ומאתגר, אך עם זאת מוציא הרבה אנרגיות. תופים הוא הכלי המושלם עבור הילדים שלכם, בכל גיל שיהיו. במאמר זה נתעסק בעיקר בשיקולים שעליכם לקחת בחשבון לפני שאתם בוחרים לילדים שלכם סט תופים.

סקירת תופים

מערכות תופים מגיעות בכל מיני צורות וגדלים שונים. ניתן להשיג סטים למתחילים וסטים למקצוענים, וכל מה שביניהם. ניתן להכין ערכות תופים ממגוון רחב של חומרים. מרבית ערכות התוף שאתם מכירים מיוצרות מעץ, אם כי הן יכולות להיות מיוצרות גם מפלסטיק ומתכת, הן מכונות מערכת תופים אקוסטית. ככל שנבין יותר על המונחים והתכונות שיש בתופים, כך נוכל לקבל החלטה טובה יותר עבור הילדים שלנו.

מערכת תופים אלקטרונית

החל משנות ה 2000 כבר נוצרו ערכות תופים אלקטרוניות, אך הן הפכו לפופולריות רק בעשור האחרון. ערכות תופים אלקטרוניות הן קטנות יותר מאשר הערכות האקוסטיות, ומספקות שלל יתרונות. רמות הצליל הנוצרות מסט תופים אלקטרוניים נמוכות בהרבה מאשר סט אקוסטי (ראה כאן מחירון תופים אלקטרוניים זולים), ניתן לעבוד עם אוזניות או עם רמקול מוגבר קטן כך שרק הנגן שומע את הצלילים, ומצד שני אפשר לחבר למערכת הגברה ולשמוע את התיפוף בכל הבניין. ערכות תופים אלקטרוניות משמשות בעיקר עבור כאלה שלא רוצים או לא יכולים להרעיש. כמו כן, הערכה הרבה יותר קלה לקיפול וניידת מאשר הסט האקוסטי.

מערכות תופים אקוסטיות

את מערכת התופים האקוסטית אתם בוודאי מכירים. יש ערכות שונות העשויות רכיבים שונים. את הסט האקוסטי אנו נפגוש בעיקר בקרב להקות ונגנים מקצועיים. על הבמות כמעט ולא נראה מערכת תופים אלקטרונית. יש ערכות מורכבות יותר ויש ערכות מצומצמות יותר. בכל הנוגע לבחירה עבור הילד שלכם בין שתי המערכות, לדעת רוב המערכת האלקטרונית היא הנכונה יותר עבור הילדים.

(ראה כאן מבצעי תופים לילדים)

ההבדל בין מערכות תופים לילדים ובין מערכות למבוגרים

אין שום דרך לעקוף את זה – לא משנה מה יגידו, יש המון הבדלים בין גרסאות למבוגרים וילדים של ערכות תופים. כבר בתמחור ניתן לראות את ההבדל, המחירים יהיו נמוכים יותר משמעותית מאשר הגרסאות אשר מתאימים לבוגרים. כמובן, המחיר תלוי גם באיכות המוצר וברמת המקצועיות של הילד. עבור נגנים מתחילים לא יהיה הבדל ניכר בין איכות הצליל. בנוסף, סוג הבנייה בין המערכות שונה לחלוטין. בדרך כלל התופים של הילדים יהיו חזקים יותר ועמידים יותר בפני פגיעות, המערכות יהיו קטנות יותר ומותאמות לגודל של הילד. לא חסרות מערכות תופים איכותיות עבור ילדים, מזה אין לכם סיבה לחשוש.

קחו בחשבון

כאשר אתם מחפשים מערכת תופים לילדים שלכם, חשוב לזכור גורמים מסוימים. הדבר החשוב ביותר הוא למצוא מערכת תופים בגודל הפיזי המתאים לילדים שלכם. משמעות הדבר – בחירת תופים ומצלתיים בגודל הנכון, כמו כן גם מקלות בגודל המתאים. יש גם לקחת את השיקול בין אם הילד שלכם לומד לבד בבית או עם מורה, אם הלמידה היא עם מורה, עליכם לבחור מערכת תופים נוחה למעבר או ללכת למורה עם סט תופים נוסף. 

ילדים עד גיל 6

יש ערכות תופים לכל טווח גילאים מסוים. לילדים עד גיל 6 ניתן לרכוש ערכות תופים שנחשבות גם למעין צעצוע. סטים אלה מגיעים על כל מה שהילד יצטרך בכדי להתחיל ללמוד, על אף שהסטים אינם חזקים ועמידים כמו תופים אחרים. סט זה נחשב למבוא ללמידה עבור הילד שלכם. תופים אלה לא יקרים מדי ומחירם עומד עד 100 שקלים לרוב. הסט עשוי פלסטיק, ובהחלט מומלצים כדי לבחון את רצינות ההתמדה של הילד.

ילדים עד גיל 11 או 12 

עברנו את שלב הצעצועים… אם הילד שלכם מראה רצינות והתקדמות, תוכלו לבחור בין סט תופים אקוסטי זעיר או סט אלקטרוני. ערכות אלה בדרך כלל מגיעות עם תופים בגודל מזערי, ואין איתם שום בעיה של אחסון. בדרך כלל תוכלו למצוא סטים עם תופי בס קטנים בגודל של 16 אינץ’. חשוב בעצמכם למדוד אם הגודל מתאים לגודל של הילד שלכם. הבדיקה די פשוטה, בדקו שהילד מגיע לכל תוף ללא מאמץ פיזי.

ילדים מגיל 12 ומעלה

עכשיו ניתן ללכת כבר על סט תופים בגודל מלא. כמובן, זה גם תלוי בגודל הפיזי של הילד. אבל בכל אופן, ניתן כבר לבחור בערכת תופים מקצועית. בערכת תופים מקצועית תוכלו לכוון את המצלתיים והתופים בהתאם לנוחות שלכם, בדרך כלל התופים יהיו עשויים יריעות עור, והסאונד יהיה נקי מזמזומים. הבחירה בין תופים אלקטרונים ובין תופים אקוסטים היא בחירה נטו של נוחות. הבעיה העיקרית של התופים האקוסטים היא הרעש. אם אתם גרים במושב מרוחק והשכנים שלכם לבביים תוכלו לבחור בתופים אקוסטים (או אם הילד ישן בממ”ד). אם אתם גרים בבניין, ולא בא לכם לשמוע תיפוף כל היום, בחרו בתופים אלקטרוניים.

לסיכום

הילד שלכם רוצה ללמוד לנגן על תופים? מעולה! ההשפעה של נגינה בקרב ילדים משפיעה על כל אורח החיים של הילד, אתם לאט לאט תוכלו לראות את השוני שחל בו לטובה. התופים מיועדים בעיקר לילדים שהם מאד אנרגטיים, וזה המקום הנכון להם להוציא את האנרגיה. יש סוגים שונים של תופים, הבחירה הראשונה צריכה להיות בין מערכת תופים אקוסטיים ובין מערכת אלקטרונית. לאחר מכן, כל מה שנותר לכם לעשות הוא להתאים את גודל התופים לגודל הפיזי של הילד שלכם (קחו בחשבון שיכול להיות שהילד שלכם בתקופה בה עוד שלושה חודשים הוא כבר יגדל בכמה ס”מ). לא רצוי ישר לרכוש סט תופים מקצועי, אלה לפי השלב המקצועי של הילד לעלות לאט לאט בדרגות.

כתב: אמיר צברי – מורה לתופים.