Posted on

מהם גנרטורים מושתקים וכיצד לרכוש גנרטור מושתק נייד מומלץ ! [מדריך מקיף 2021]

מהו גנרטור מושתק נייד וכיצד לרכוש יחידה ממש מוצלחת!

האם אתם חיים באזור בו אמינותה של אספקת החשמל הסדירה הולכת ופוחתת? אולי באזור אשר נוטה לסבול מאסונות טבע או בעיות תשתית? אולי אתם מתכננים לצאת לקמפינג או למסיבת רכבים בטבע עם חברים, באתר או שמורת טבע אשר לא כוללים תשתיות חשמל. סביר להניח כי חשבתם על רכישת גנרטור על מנת שישמש כגיבוי לתשתית החשמל הביתית שלכם, או לשימוש במצבי חירום.

[ ראו כאן מבצעי גנרטור מושתק 2021 ]

רוב האנשים צריכים לבחור בין גנרטורי חירום או גנרטורים ניידים, הידועים גם כגנרטורים קונבנציונליים. עם זאת, לא כולם צריכים גנרטורים אשר מסוגלים לספק חשמל לכל הבית שלהם, או על מנת להפעיל ארבעה או חמישה מזגנים בו זמנית, יחד עם המקרר, התאורה הביתית, הטלוויזיה והמיקרוגל שלהם.

חלק מהאנשים צריכים גנרטורים רק עבור שימוש קצר טווח עבור הפעלת מעט מכשירים.

כאשר לא מדובר על מצבים בהם אספקת החשמל הסדירה כבויה, ואשר כוללים עומסים חשמליים גדולים בעת ההפעלה, ובסיטואציות בהן רק מעט מכשירים צריכים הזנת חשמל, גנרטורים מושתקים יכולים להיות מאוד מועילים, אך קודם לכן עליכם להבין מהו גנרטור מושתק ומה מאפיין את אופן פעולתו, ובמה הוא שונה מגנרטור קונבנציונלי.

תוכן העניינים

  • מהו גנרטור מושתק וכיצד הוא פועל?
  • מה ההבדל בין גנרטור מושתק לבין גנרטור קונבנציונלי?
  • היתרונות העיקריים של גנרטורים מושתקים
  1. אופן פעולה שקט
  2. קלי משקל בהשוואה לגנרטורים קונבנציונליים בהספק דומה
  3. צריכת דלק יעילה במיוחד
  4. בטוחים יותר עבור מוצרי חשמל
  • בחירת גודלו של הגנרטור המושתק
  1. צרו רשימה!
  2. בדקו מהן דרישות ההספק
  3. מצאו את הגודל המתאים לכם!
  • פרטים שחשוב לדעת ולזכור לפני שרוכשים גנרטור מושתק
  1. קיבולת דלק
  2. בדקו האם המכשיר יכול להתחבר בחיבור מקביל
  3. אחרון חביב, והחשוב ביותר – בחרו במותג אמין
  • סיכום

מהו גנרטור מושתק וכיצד הוא פועל?

זוהי טכנולוגיה חדשה ועדכנית ולכן קל לאנשים להתבלבל בנוגע לאופן הפעולה שלה  ובנוגע לתהליך בו היא מייצרת חשמל, אשר יש לציין כי הוא שונה משמעותית מגנרטורים קונבנציונליים.

גנרטור מושתק מפיק זרם חילופין (AC, בדיוק כמו זרם החשמל אשר נמצא בבתים שלנו) כמו כל הגנרטורים הקונבנציונליים בעזרת אלטרנטור. עם זאת, לא ניתן להשתמש בזרם באופן ישיר והוא נקרא גם עוצמה גולמית.

הזרם מומר לזרם ישר (DC) ולאחר מכן “מתהפך” (Inverted) בחזרה לזרם AC, ולכן גנרטור זה נקרא באנגלית Inverter generator.

היפוך זה אחראי לכך שהגנרטור מסוגל לשמור על זרימת מתח קבועה במכשירי החשמל המוזנים על ידו, משום שמתח ה-AC כבר אינו פועל בגלי סינוס בצורת בלוק, אלא בגלי סינוס טבעיים וטהורים.

מה ההבדל בין גנרטור מושתק לבין גנרטור קונבנציונלי?

גנרטורים קונבנציונליים, אשר ביניהם ניתן למצוא גנרטורים ניידים, גנרטורי חירום או גיבוי, או כאלה המתאימים להזנת בתים שלמים נמצאים בסביבה כבר זמן רב ופועלים על עיקרון בסיסי אשר לא השתנה במשך זמן רב והוא קל להבנה עבור רוב הרוכשים.

הם פועלים על ידי שימוש במקור אנרגיה, לרוב גז טבעי, דלק או סולר אשר מזינים את המנוע שמחובר לאלטרנטור, והוא בתורו מפיק חשמל מסוג AC (זרם חילופין).

המנוע של הגנרטור פועל במהירות קבועה (בדרך כלל 3600 סל”ד) על מנת להפיק את הזרם הדרוש לפעולתו. וסת המנוע שולט בכמות הדלק אשר מסופקת למנוע, על מנת לשמור על מהירות הסיבוב שלו קבועה.

עם זאת, המנוע אינו פועל באופן מדויק ועקבי, ולכן השינויים במהירות האלטרנטור מובילים לשינויים במתח ובתדירות הזרם, וכתוצאה מכך גורמים לכמות גבוהה של עיוותים הרמוניים (harmonic distortions). (ראו כאן מדריך להפעלת גנרטור מושתק לדוגמא)

זהו לא המקרה בכל הקשור לגנרטור מושתק, משום שמערכת ההמרה הכפולה שלו מפיקה גל סינוס נקי ופשוט עם עיוות הרמוני (HD – harmonic distortion) נמוך.

גנרטורים מושתקים הם לרוב גנרטורים תלת פאזיים. הם מפיקים זרם חילופין בדיוק כמו גנרטורים קלאסיים, זרם אשר מומר לזרם ישר ואז מומר בחזרה לזרם חילופין אשר שומר על פאזה יחידה, גל סינוס טהור במתח ובתדירות הדרושים.

כאשר זרם ישר מומר לזרם חילופין, מתאפשרת קבלת סיגנל חשמלי יציב יותר אשר מהווה בחירה בטוחה משמעותית עבור שימוש במכשירים חשמליים רגישים או בציוד היקפי רגיש. כמו כן, חלק מהגנרטורים המושתקים יכולים לספק מהירויות שונות בהתאם לדרישות מתח שונות.

כעת, כאשר אתם מבינים את המכניקה של גנרטורים קונבנציונליים וגם של גנרטורים מושתקים, נתקדם הלאה לשלב הבא – תוכלו ללמוד מהם היתרונות הנובעים משימוש בגנרטורים מושתקים ובאילו מקרים הם שימושיים עבורכם.

היתרונות העיקריים של גנרטורים מושתקים

הפופולריות של גנרטורים מושתקים עלתה משמעותית במהלך השנים בזכות היתרונות שלהם על פני גנרטורים קונבנציונליים, כלומר גנרטורים ניידים או גנרטורים המשמשים למטרות גיבוי וחירום.

לגנרטורים קונבנציונליים יש מספר חסרונות משמעותיים. מצד שני, לגנרטורים מושתקים יש יתרונות על פניהם:

  1. אופן פעולה שקט

ראשית, הם שקטים מאוד בהשוואה לגנרטורים ניידים או גנרטור גיבוי או חירום, אשר עוצמת הרעש אותה הם מייצרים היא די גבוהה בעת פעולתם, דבר אשר מפריע לא רק לרוכשים אלא גם לשכניהם או לעוברי אורח מזדמנים. הגנרטורים המושתקים מספקים רמת נוחות גבוהה עבור דייגים, מטיילים בטיול קמפינג ואפילו ציידים מבלי שהם יהיו רועשים מדי או קשים ואף בלתי ניתנים לניהול או תפעול.

אתרי בניה ותעשיות שונות מצריכים שימוש בגנרטורים בשעות לא שגרתיות, והאנשים הפעילים בתחומם ישמחו להחליף את הרעש וההדהוד החזקים של הגנרטורים הקלאסיים בעוצמת הרעש הצנועה של הגנרטור המושתק (50 עד 65dBA, שקט יותר משואב אבק ביתי).

[ ראו כאן דירוג גנרטורים מושתקים המומלצים ביותר ]

  1. קלי משקל בהשוואה לגנרטורים קונבנציונליים בהספק דומה

הגנרטורים המושתקים הם קלי משקל ובעלי מידות קומפקטיות בהשוואה לגנרטורים קונבנציונליים. הם שוקלים בסביבות 13 עד 23 ק”ג, (כמו גנרטור מושתק 2000W בקישור הזה ) ומשמעות הדבר היא שהם ניידים מאוד וקלים לאחסנה. גנרטורים קונבנציונליים הם מאוד כבדים והם אינם קלים להזזה או שינוע.

בדרך כלל, הם גדולים יתר על המידה על מנת להבטיח עמידה בעומס הדרוש. לדוגמא, הגנרטור המושתק מדגם G6500 של חברת Schimler הוא בעל הספק רציף מתמשך (continuous wattage) של 6,500 וואט ושוקל 72 ק”ג, בעוד הגנרטור הנייד של חברת  Schimler  מדגם Champ4000 בהספק 4000 וואט כולל גם הוא הספק רציף מתמשך של 3500 וואט, אך שוקל 37.3 ק”ג.

  1. צריכת דלק יעילה במיוחד

הגנרטורים המושתקים ידועים בזכות היותם יעילים יותר ב-20% מגנרטורים רגילים בצריכת הדלק שלהם. לדוגמא, יחידה בת 2000 וואט יכולה לפעול בהספק הנקוב (rated load) שלה למשך כ-4 שעות על קצת פחות מ-4 ליטר (3.78 ליטר, ליתר דיוק). בגנרטורים קונבנציונליים, בזבוז דלק כאשר הם אינם נמצאים בשימוש למשך פרקי זמן ארוכים בהספק מלא (full load) מהווה בעיה.

הם יכולים להיות לא יעילים במקרים מסוימים. הם מזהמים את הסביבה עבור תמורה מועטה, כאשר לא משתמשים בהם בקיבולת המלאה אותה הם מסוגלים לספק. לדוגמא, הפעלת גנרטור בן 4000 וואט על מנת להזין נורה בת 100 וואט משמעה בזבוז כמות רבה של דלק עבור הפעלת מנוע ענקי, אשר מספק הרבה יותר תפוקה ממה שהוא נדרש.

  1. בטוחים יותר עבור מוצרי חשמל

הזרם או החשמל אשר מופקים על ידי הגנרטורים המושתקים הם הרבה יותר בטוחים בשימוש עם מכשירי חשמל וציוד אלקטרוני, כגון לפטופים ומחשבים, משום שהם מונעים נזקים אשר יכולים להיגרם על ידי עיוותי תדירות (harmonic distortions).

משום שגנרטורים מושתקים מפיקים גלי סינוס טהורים עם HD (harmonic distortion) נמוך, כל סוגי הציוד עובדים בצורה יותר יעילה כאשר הם מוזנים על ידם, ולכן צורכים פחות חשמל. משמעות הדבר היא שהגנרטורים יכולים לספק זמני פעילות רציפה ארוכים יותר.

בחירת גודלו של הגנרטור המושתק

ההבנה איזה גנרטור מושתק ייתן את ההספק המתאים עבור הדרישות שלכם, אשר מושפעת גם מהתקציב שלכם, היא משימה חשובה ומשמעותית. בחירת גודלו של הגנרטור היא משימה פשוטה. כל שעליכם לעשות הוא לעקוב אחר הצעדים הקלים הבאים:

צרו רשימה!

צרו רשימה של כל הפריטים ומכשירי החשמל אותם תרצו להפעיל ברגעי הפסקת חשמל או בהיעדר חשמל. פריטים ומכשירים כגון שקעי חשמל במטבח, מקררים, תאורה, מזגנים, מכונות כביסה, מייבשים ועוד, צריכים להיכנס לרשימה שלכם.

בדקו מהן דרישות ההספק

רשמו מהן דרישות ההספק של כל מכשיר בוואט. נתון זה מסופק לרוב על גבי המוצר או בחוברת ההוראות למשתמש של המוצר. ודאו שיש לכם גם את נתון ההספק הרציף המתמשך וגם את הספק ההפעלה (או ההתנעה) הדרושים בוואט, של מכשירים בעלי צריכה גדולה כגון מקררים או מזגנים.

מצאו את הגודל המתאים לכם!

כעת, פשוט חברו בין נתוני ההספק של כל המכשירים. הסכום שיתקבל הוא מידת ההספק המינימלית הדרושה לכם. ודאו כי אתם כופלים מספר זה ב-1.5 על מנת שיישאר מקום למכשירים נוספים בעת הצורך, או עבור מקרי חירום.

אם אתם מעוניינים להפעיל מכשיר אחד או שניים בו זמנית, לרוב גנרטור מושתק קטן בן קילוואט אחד או פחות אמור להספיק. עם זאת, אם ברצונכם להפעיל כמעט את כל מה שדרוש לכם להפעיל בעת טיולי קמפינג או בטיול קרוונים, תזדקקו לגנרטור מושתק בגודל בינוני או גדול, אשר טווח ההספק שלו הוא בין 2 ל-3 קילוואט ואף יותר מכך.

לעתים אתם צריכים להפעיל יותר משני מכשירים בו זמנית, במיוחד כאשר אתם נמצאים בשטח ודרישות ההספק שלכם עשויות להשתנות בהתאם למצבי מזג אוויר שונים כגון עומס חום חריג או קור משמעותי. לפיכך, מומלץ להשקיע בגנרטור מושתק גדול או בינוני.

 

פרטים שחשוב לדעת ולזכור לפני שרוכשים גנרטור מושתק

זה מאוד מועיל להכין מראש רשימה של התכונות אותן תרצו בגנרטור המושתק שלכם טרם רכישתו. המידע הנ”ל יעזור לכם לצמצם את רשימת הגנרטורים אשר מבינם תצטרכו לבחור את המתאים לכם ביותר.

קיבולת דלק

הנתון הראשון אותו עליכם לדעת לפני רכישת גנרטור מושתק, הוא קיבולת הדלק שלו. חשבו את דרישות ההספק שלכם, וצמצמו את הרשימה שלכם כך שתכלול רק את הדגמים אשר מסוגלים לספק את הדרישות הנ”ל.

בדקו האם המכשיר יכול להתחבר בחיבור מקביל

מאחר והגנרטורים המושתקים הם קטנים יותר, הם מתאימים יותר לצרכי פנאי וטיולים. עם זאת, דגמים המסוגלים להתחבר גם בחיבור מקביל מתאימים מאוד לשימוש גם עבור תפוקת חשמל גדולה יותר. כך, הם מספקים לכם את יתרון הוורסטיליות וניתן להשתמש בהם עבור מטרות רבות ומגוונות.

לכן, אם אתם הולכים לרכוש גנרטור מושתק, ודאו שיש לכם אחד אשר יכול לעבוד גם בחיבור מקביל.

אחרון חביב, והחשוב ביותר – בחרו במותג אמין

בחרו בגנרטור מושתק אשר מיוצר על ידי מותג אמין ומוכר. במידה והתקציב שלכם מוגבל, בחרו במכשיר אשר מיוצר על ידי חברה אמינה, גם אם הספק הכוח שלו נמוך יותר. תמיד תוכלו להכפיל את תפוקת הכוח שלו על ידי צירופו לגנרטור זהה נוסף בחיבור מקביל.

סיכום

אם אתם מחפשים להזין מעט מכשירי חשמל, או אם אתם מחפשים גנרטור אשר פועל בעוצמת רעש מינימלית, שהוא גם קל משקל להפליא, קל לתפעול, נייד וניתן לחברו לגנרטור מדגם זהה לו עבור השגת קיבולת כוח כפולה, הגנרטור המושתק הוא הבחירה הנכונה ביותר עבורכם.

הוא מחזיק ביתרונות רבים על פני הגנרטורים הקונבנציונליים, והוא גם הרבה יותר בטוח לשימוש. חברות כגון Generac, Schimler ו-Briggs and Stratton מייצרות גנרטורים מושתקים באיכות טובה אשר מתאימים למטרות רבות ומגוונות.