Posted on

מקרן לייזר 4K מומלץ – איך לבחור מקרן לייזר ? [ מדריך 2023 ]

המדריך לרכישת מקרן לייזר 2022

 בשנים האחרונות תחום המקרנים הביתיים ובכלל חווה קפיצה במספר המשתמשים במספרים שלא ראינו לפני, חלק גדול מהדחיפה המשמעותית הזו היא ההתקדמות המטאורית של הטכנולוגיה המלווה את המקרן, אם מדובר על מערכת הפעלה עדכנית או נורות שונות, התחום ממש לוהט כרגע והמשתמשים רק נהיים מרוצים יותר מביצועים של מקרנים.

[ ראו כאן מבצעי מקרנים – הכי זולים בישראל ! ]

ההתקדמות הדרמטית ביותר היא השימוש בנורות שונות, והחדשנית ביותר היא לייזר, עינית לייזר אשר בעזרה עוברת האינפורמציה (תמונה) אל מסך ההקרנה.

טכנולוגיה זו נחשבת פורצת דרך משום שעד היום לא הצלחנו להעביר את התוכן באמצעות נורות אלו בצורה טובה ומספקת, היתרונות די ברורים ועליהם נרחיב בהמשך, דברים כמו נורה שנשרפה או מאוורר שנכנע לטמפרטורות הגבוהות הם נחלת העבר, דברים איתם לא נאלץ להתמודד עוד כנראה לעולם. 

מקרן הלייזר נותן לנו יתרונות רבים הנמצאים גם במקרנים מסורתיים אך שואף להימנע מהחסרונות הרבים אותם טומן בחובו ה קרן המסורתי הקלאסי. 

מהו מקרן לייזר ?

כמו שצויין בתחילה, מקרן לייזר הוא מקרן המצוייד בקרן לייזר ממוקדת ועוצמתית המקרינה את התמונה על מסך ההקרנה בצורה המאוזנת ביותר שנחשפנו אליה עד היום.

בדרך כלל מקרני הלייזר המוצלחים ביותר מגיעים בתצורת UST אולטרה שורט ת’רואו, תצורה זו מאפשרת להציב את המקרן במרחק זעום ממסך ההקרנה, מקרנים כאלה נקראים לרוב לייזר TV, הסיבה היא שכאשר המקרן מקרים בתנאים אופטימליים ממש קשה להבחין אם מדובר בטלוויזיה או במקרן, מקרן לייזר נמצא כיום בחוד החנית של תחום המקרנים וכל חברת טכנולוגיית מדיה אשר מכבדת את עצמה מייצרת מקרן לייזר איכותי הנותן מענה לביקוש המתפתח והגדל למקרנים בכלל ול קרני לייזר בפרט, אם מדובר על SONY או LG ו SAMSUNG, וכמובן יצרנים קטנים וממוקדים יותר כמו XGIMI ו JMGO. 

כל החברות הללו ישרו קו עם השוק וכולן מייצרות מקרני לייזר איכותיים המספקים תמונה מרהיבה. 

יתרונות של מקרן לייזר

ישנם יתרונות רבים למקרן לייזר, תחילה, הנורה בעזרת מקרין המקרן היא נורה בעלת תוחלת חיים ארוכה במיוחד המשתווה לאלו של מקרני הלד, אורך חייה יכול להגיע לעשרות אלפי שעות עבודה בקלות רבה. 

יתרון משמעותי נוסף הוא חלוקת האור על גבי המסך, במקרנים רגילים (נורת כספית ליבון) האור מחולק בצורה לא שווה בין כל חלקי מרקע ההקרנה, זאת משום שאלומת האור הנובעת ממוקדת יותר באמצע התמונה, וככל שמתרחקים מאמצע המסך כך גם עצמת התאורה יורדת והמשמעות שגם איכות התמונה יורדת משום שאיננו מקבלים תמונה מאוזנת ושווה בכל חלקיה.

את הבעיה הזו ניסו לפתור באמצעות מקרני הלד בתחילת המילניום, אך הבעיה של מקרני הלד היא שעוצמת האור המופקת מהם אינה מספקת ולרוב סובלת בלקות עוצמת תאורה למרות חלוקת האור השווה בין על חלקי המסך, בעיה מהותית זו נפתרה באמצעות מקרני הלייזר, אשר בהם חלוקת האור שווה בכל חלקי המסך ועם זאת עוצמת התאורה אינה נפגעת, עצמת התאורה היא הדבר המהותי ביותר בכל מקרן ואלו ת האור בעצם “לוקחת טרמפ” את המידע המופק מהמקור ומקרינה אותו על המסך.

אור באופן כללי נמדד ביחידות לומנס, אלומת אור הקרנה לעומת זאת נמדדת באמצעות אנסי לומנס, שהוא חישוב אשר נקבע ע”י המוסד האמריקאי לסטנדרט, החישוב הוא של ממוצע האור המוקרן על כל חלקי המסך בחלוקה לריבועים, אם עוצמת התאורה באמצע המסך גדולה מזו בפינת התמונה אז ממוצע הלומנס בי הם מספק את מידת האנסי לומנס הקיימת. רוב אנשי המקצוע והמומחים בתחום מקפידים לספק את מידת האנסי לומנס אשר נחשבת מדויקת ווקפדנית יותר.

במקרני הלייזר כאמור אלומת האור מחולקת שווה בשווה כמעט באופן מוחלט בין כל חלקי המסך וכך מסתבר שעצמת האנסי לומנס אשר מספק מקרן הלייזר זהה כמעט לחלוטין לעצמת הלומנס הכללי. 

סוגים של מקרן לייזר

מקרני לייזר מגיעים בתצורות רבות ושונות, הביקוש הגדול למדיה איכותית גרם לשחקנים רבים להכנס לתחרות וכמו שאנחנו יודעים ומכירים תחרות רבה משמעותה מוצר טוב יותר המתגלה אלינו בכל יום שעובר.

שני סוגי מקרני הלייזר העיקריים הם מקרן לייזר טווח רגיל, אשר מקרים תמונה במידה ראויה (100 אינצ’ים למשל) ממרחק של כ3-5 מטרים מן המרקע, והשני הוא מקרן לייזר הUST אשר הזכרנו בתחילה, אשר מסוגל להקרין מידהת תמונה זהה, 100 אינצ’ים, ממרחק של כ 20-40 סנטימטרים בלבד ממסך ההקרנה. 

הבחירה בין שני סוגים אלו היא אינדיבידואלית לגמרי ותלויה הרבה בעיצוב חלל ההקרנה ובהעדפות כלליות של הרוכש. שני הסוגים מקרינים באופן מספק בהחלט, אך בהקרנה בחלל מואר מקרן ה-UST יאבד פחות אור ומקרין תמונה ברורה וחדה יותר, אך עם זאת ישנם מקרים רבים בהם אנו נקלעים למצב שבו ישנה בעיה בהצבת המקרן קרוב אל מול המסך אז מקרן לייזר טווח רגיל יהיה הבחירה המתאימה. 

 

מקרן לד VS מקרן ליבון כספית VS מקרן לייזר

כראוי וכמצופה מטכנולוגיות חדשניות ומהפכניות, מקרן הלייזר נותן לנו מענה מצויין לצפייה בתוכם על גבי מסך גדול במיוחד ועושה זאת בצורה איכותית וללא פשרות, עם זאת לא ניתן לבטל את המתחרים העיקריים ללא בחינה מדוקדקת של הנתונים והעובדות, למקרן לד ישנם יתרונות רבים כגון חסכון באנרגיה, שעות עבודה מרובות אך הוא לוקה ברוב המקרים בעוצמת תאורה ירודה ונמוכה וכאמור זהו אחד הפרמטרים הכי חשובים להקרנה ראויה וסוחפת. 

לעומת מקרן הלד, המקרן המסורתי, בכל נורת ליבון כספית אינו סובל כלל מעצמת תאורה נמוכה, יתרה מכך, המקרנים בעלי עצמת התאורה הגבוהה ביותר הם מקרנים מסורתיים בעלי נורת ליבון, אך יחד עם זאת לוקה המקרן המסורתי במספר יחסית רב של נתונים, הוא אינו חסכוני, נורת הליבון אינה מאריכה חיים מעבר לכמה אלפי שעות עבודה בודדות, וחלוקת האור בהקרנה אינה סימטרית לגמרי, כמו שצויין תחילה, עצמת התאורה במרכז המסך חזקה בהרבה מאשר בצידי התמונה המוקרנת, פגם נוסף ודי משפיע הוא החום אשר מייצרת הנורה, חום זה מאלץ את הצבתם והרכבתם של מאווררים רבים אשר ברוב המקרים גל רועשים לא מעט. 

מקרן הלייזר נמצא במה שניתן לקרוא ה-Sweet spot של עולם ההקרנה ומספק לנו גם עצמת תאורה ראויה וחזקה להפליא וגם חלוקת אור סימטרית, וחיי נורה ארוכים במיוחד המסוגלים להגיע עד 50000 שעות עבודה. 

רזולוציה מומלצת. 

כמו תמיד במקרים כאלה מומלץ להצטייד במקרן המספק רזולוציה גבוהה ככל האפשר, הרזולוציה הממוצעת והרווחת בעולם המקרנים כיום היא 1080p FHD, רזולוציה מספיק חדה אשר מספקת את רצונותיו של כמעט כל בעל מסך, אך כמובן בימנו ישנן רזולוציות גבוהות בהרבה, 4k המקרינה לנו בחדות כפולה מזו של FHD, וישנם כבר תכנים רבים המאפשרים ניצול מקסימלי של רזולוציה זו, וכמובן אף רזולוציות גבוהות יןתר כמו 8k ו16k המספקות חדות אף גבוהה יותר ותמונה חדה בהרבה, עם זאת עדיין אין תכנים רבים המצולמים ומוצגים ברזולוציות גבוהות אלו. 

הרזולוציה המומלצת ביותר ברכישת מקרן היא 4K ללא עוררין, 4K היא רזולוציה חדה מאוד ורכישה של מקרן המסוגל להקרין ברזולוציה זו דורשת גם שכל תשתית החיבור תהיה מתאימה לרזולוציה מהתוכן המוקרן ועד לכבר הHDMI המתאים להקרנה ב4K אמיתי, אחרי התאמת כל הממשק לרזולוציה זו התוצאה המתקבלת תשאיר אתכם פעורי פה בכל הנוגע לאיכות התמונה והסאונד ללא כל ספק. 

מחירי מקרן לייזר

כמו כל מותר טכנולוגי חדשני ישנו מנעד מאוד רחב של מחירים ואיכויות למקרני לייזר, אמנם אין בנמצא מקרני לייזר ב200-400 שקלים כמו שניתן למצוא ללא קושי במקרני הלד, אך הסכום ההתחלתי לרכישת מקרן כזה אינו גבוה במיוחד ועומד על כמה אלפי שקלים בודדים, יחד עם זאת, גם במקרני לייזר ישנם כאלה המאמירים לסכומים גבוהים במיוחד ומסוגלים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים, התוצאה הסופית תהיה בהתאם ברוב המקרים, אך אם תהיו מעוניינים ברכישת מקרן לייזר איכותי במיוחד עדיין ניתן למצוא כאלו גם בסכומים יחסית הגיוניים הנמצאים מתחת לרף 10000 השקלים חדשים.

כיום ישנם מקרני לייזר איכותיים של חברות ידועות המתמחות בתחום זה, חברות אלו מתחרות אחת עם השנייה מי יספק את המוצר הטוב ביותר במחיר הטוב ביותר ללקוח, עובדה זו מאפשרת ללקוח להיות גמיש וגורמת לירידה במחירים, גם של מקרנים “סופר מוצלחים” .

חברות של מקרני לייזר

כמעט כל חברות המקרנים הותיקות מייצרות כבר מקרני לייזר, אם מדובר על סמסונג או סוני ואפילו בנקיו אופטומה ואפסון, כולן מייצרות מקרני לייזר מצויינים המקרינים בצורה מיטבית, עם זאת המחירים של מקרני לייזר כאלו לעיתים קרובות יוצאים מפרופורציה ונמצאים בחלק העליון של גרף המחיר, במקרים כאלו מומלץ להביט מעט לצדדים ולהבחין בכמה שחקנים חדשים בצחום זה, המעניינת מכולם לעניות דעתי היא חברת xgimi אשר מקרן הaura שלה נחשב למנצח בקטגוריות רבות של הקרנה ולאלוף הבלתי מעורער במדד עלות מול תועלת בכל הקשור לאיכות הקרנה וממשק נוח וידידותי למשתמש , ועם כל אלה מחירו עדיין נמצא מתחת לאלו של החברות המוזכרות למעלה ובאופן משמעותי , חברת xgimi מתמחה כבר שנים רבות בהקרנת לייזר והיא אחת מפורצות הדרך הבולטות בתחום.

בתמונה: מקרן HDR של חברת אופטומה

 

סיכום

לאחר שעשינו את ההחלטה הנדרשת והיא רכישת מקרן לייזר נותר אלא לבחור את המקרן הרצוי והמתאים ביותר לדרישות ההקרנה שלנו, אם מדובר על הגבלות תקציביות או קשיים בהתקנה או באופן כללי דרישות תובעניות וסטנדרטים מסוימים, ישנו מקרן לייזר העונה על הפרמטרים הללו בצורה הטובה ביותר, אני מקווה מאוד שאחרי הסבר תמציתי זה ניתן יהיה לעשות את הבחירה הנכונה והמתאימה לכם ביותר.