Posted on

* מקרן למצגות * איך לבחור מקרן מומלץ לחדר ישיבות \ משרד [מדריך 2023]

*שימו לב: אנו יבואנים של מקרנים למצגות ולמשרד ומסכי הקרנה – במחירים הכי זולים בישראל 

ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621  |   ראו כאן מבצעי מקרנים

                                               *********

מדריך רכישת מקרנים ומסכי הקרנה למצגות ולחדרי ישיבות
במאמר זה ניגע בנושאים הבאים:
1. סקירה כללית
2. רזולוציה
3. רמת הבהירות (Brightness)
4. טווח הקרנה (Throw distance)
5. מקרן מבוסס מנורה או מבוסס לייזר?
6. מה עדיף? LCD או DLP?

סקירה כללית

אחד הכוחות המניעים בתרבות העסקית והתעסוקתית בחללי העבודה המודרניים הוא טכנולוגיית תקשורת ומסרים מיידיים, ומצגות וידאו. דבר זה נכון אף יותר בהווה, בתקופה בה עובדים רבים מועסקים מרחוק, בין אם בביתם או ביחידות משרדי קפסולה קטנים, כאשר פגישות העבודה נוטות להיות יותר ויותר וירטואליות על חשבון מפגשים פיזיים.

למרות הצמיחה בכמות השימוש במסכים שטוחים בשנים האחרונות, הצגת וידאו ותמונה הגדולים יותר מ-75-78 אינץ’ אלכסוני בחדרי ישיבות או אפילו בסביבות עבודה ביתיות עם מסכי תצוגה המורכבים מיחידה אחת (one piece) היא דבר הכרוך בעלויות רבות ויקרות מאוד. [ ראו כאן מדריך בחירת מקרן לבית ] כמו כן, מסכים אלה מגיעים בקלות למצב בו הם נראים קטנים מדי בימים אלה, בהם מתקיימות פגישות Zoom שוטפות הדורשות הצגת שישה משתתפים (או יותר) בו זמנית.


לנישה זו נכנסים המקרנים ומסכי ההקרנה המיועדים לשימוש בחדרי ישיבות לצורך מצגות, אשר הינם בעלי היחס האופטימלי של עלות ותועלת עבור הצגת וידאו ותמונה בגודל של 100 אינץ’ ואף יותר מכך – ולרוב, אכן מדובר בהרבה יותר מכך. [ ראו כאן מדריך לבחירת מסך הקרנה חשמלי ]החדשות הטובות הן שהמקרנים המסחריים עברו מהפכה משל עצמם בשנים האחרונות, מהפכה מהירה בה הם עברו טרנספורמציה כמעט מלאה ממצב בו הם מבוססי טכנולוגיית מנורות למבוססי טכנולוגיית לייזר. [ ראן כאן מדריך נוסף אודות מקרן לחדר ישיבות ]


מהפכה זו שמה סוף לביצוע החלפת מנורות, דבר אשר אינו זול, וגם יצרה הפחתה כוללת בעלויות התחזוקה לאורך חייו של המקרן. יתרה מכך, מקרני הלייזר של היום יכולים לספק תפוקת אור (output) גבוהה משמעותית גם במקרן בעל מבנה קטן וקל יותר, ובכך ליצור ולהציג תמונות שובות לב וברמה משובחת אפילו בחדרים מוארים מאוד.

מדריך רכישת מקרן זה יעזור לכם להבין מהו מגוון המקרנים ומסכי ההקרנה אשר קיימים בשוק, ולמצוא את המקרן הנכון והמתאים עבור השימוש העסקי או המסחרי שלכם [ ראו כאן מדריך לבחירת מקרן קולנוע ביתי מומלץ ]. באמצעות מדריך זה (וגם באמצעות המחשבון הנמצא באתר של Projector Central) תוכלו למצוא את המקרן ומסך ההקרנה האידיאליים עבור חדרי הישיבות שלכם, בין אם הם מיועדים לפגישות פיזיות ו/או וירטואליות.

רזולוצייה של המקרן

רזולוציית המקרן היא למעשה מספר הפיקסלים בהם המקרן משתמש על מנת ליצור את התמונה. הרזולוציה גדלה בהתאם לעלייה בכמות הפיקסלים בהם המקרן משתמש, וכך משתפרת גם יכולת הרינדור (rendering) של הפירוט (detail) עבור כל סוג של תמונה ובכל גודל.

הרזולוציה מסומנת על ידי צירוף של שני מספרים, כגון “1920×1200”, כאשר המספר אשר מופיע ראשון מתייחס לכמות הפיקסלים המופיעים במאוזן ולרוחב המסך, בעוד המספר השני מתייחס לכמות הפיקסלים המופיעים במאונך מראש המסך ועד לתחתית שלו. הרזולוציה הספציפית הזו בגודל 1920×1200 נקראת גם WUXGA (Wide Ultra XGA).

כל אחת מהרזולוציות הנפוצות ביותר מחזיקה בשם דומה משלה, על מנת להקל על הצורך לכתוב את המספרים המלאים בכל פעם מחדש. השמות הנ”ל אינם תמיד ניתנים על סמך היגיון בריא, אך רק מספר קטן מהם נמצא בשימוש נרחב וחיפוש פשוט באינטרנט יבהיר לכם מהי כמות הפיקסלים הנמצאת בשימוש עבור כל רזולוציה נפוצה כזו.

המבחר הגדול בארץ של מקרנים ומסכי הקרנה

מהי הרזולוציה שאזדקק לה?

מקרנים בעלי רזולוציה גבוהה מסוגלים להראות תמונות מורכבות ומפורטות יותר מאשר מקרנים בעלי רזולוציה נמוכה. זאת, בנוסף על יכולתם לספק לכם תצוגה ברורה ומדויקת של הפרטים בתמונה, מאחר וישנם יותר פיקסלים המשמשים ליצור את התמונה.

כל פיקסל יחיד הוא קטן יותר עבור גודל התמונה הנתונה, כך שהפיקסל הבודד עצמו אינו נראה בקלות על מסך ההקרנה, [ ראו כאן מדריך איך לבחור מסך הקרנה ] כאשר צופים בו מטווח קרוב. מקרנים בעלי רזולוציה נמוכה עדיין זמינים בשוק ועלותם נמוכה יותר, אך בימים אלה מסכים בעלי רזולוציית HDTV הפכו לכל כך ברי השגה, כך שלמעט מקרים בהם אתם קונים כמות גדולה של מקרנים בתקציב מוגבל ואתם מעוניינים לחסוך ככל הניתן, או במקרים בהם אתם מעוניינים לרכוש מקרן נייד המיועד להצגת תמונות קטנות בלבד, ככל הנראה לא יהיה לכם צורך ברכישת דגם בעל רזולוציה נמוכה, ותעדיפו מקרן בעל רזולוציה גבוהה.

*שימו לב: אנו יבואנים של מקרנים למצגות ולמשרד ומסכי הקרנה – במחירים הכי זולים בישראל 

ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621  |   ראו כאן מחירון מקרנים

אפשרויות רזולוציה זמינות

הרזולוציות הגבוהות ביותר המוצעות כיום בשוק בסגמנט המקרנים המיועדים לשימוש כמקרן למצגות הן 4K (4096X2160) ו-UHD (3840X2160). ראשי התיבות UHD כוללות את המילים Ultra high definition.

ברמה הטכנית, המונח 4K הוא מונח מתחום הקולנוע הדיגיטלי, אשר מתייחס לכמות הפיקסלים (4096X2160) בה מצולמים סרטי קולנוע מסחריים בהפצה עולמית. עם זאת, מונח זה משמש גם על מנת לתאר את רזולוציית ה-UHD (3840X2160) אשר כמעט שווה ל- 4Kונפוצה כיום בטלוויזיות הנמכרות בשוק הצרכני הכללי או במקרני הקולנוע הביתי הנחשקים ביותר.


מקרני 4K מספקים לכל הפחות פי 4 מכמות הפיקסלים הכוללת אשר מצויה במקרני Full HD ברזולוציית 1080p. הם מספקים כמות פרטים מדהימה ברמתה ולמעשה לא ניתן לזהות פיקסלים בודדים על המסך גם בעת הצגת תמונות גדולות, דבר אשר מועיל במיוחד עבור צופים היושבים קרוב למסך ההקרנה, אך הם עדיין נחשבים ליוקרתיים יותר בהשוואה לדגמי ה-WUXGA וה-1080p אשר נמצאים רמה אחת מתחת ל-4K. רמת פירוט נוסף זו עשויה להיות חשובה אם אתם מעוניינים להקרין תמונה או וידאו הכוללים מידע מדעי או הנדסי, או במקרים בהם אתם מעוניינים להקרין תכני בידור. עבור רוב סוגי השימושים הנפוצים, כגון הקרנת מצגות עסקיות או פגישות וירטואליות, רזולוציית 4K תהיה אף מוגזמת.


רזולוציית WUXGA (1920X1200) מקבילה כמעט לחלוטין לפורמט ה-Full HD 1080p (1920X1080) הנפוץ במשדרים דיגיטליים, מלבד העובדה כי התמונה היא מעט גבוהה יותר על מנת להתאים ליחס גובה ורוחב התמונה בתצורת 16:10, בניגוד ליחס בתצורת 16:9 אשר מתקבל ברזולוציית Full HD. פורמט זה הפך לפופולרי בשימוש משרדי \ חדרי ישיבות, בזכות הופעת מסכי מחשב ומחשבים ניידים המסוגלים לספק רזולוציה גבוהה. מקרני WUXGA מסוגלים להציג גם סיגנל 1080p HD וגם 1920X1200 באותה מידה.

יחס העלות והתועלת עבור מקרני WUXGA אל מול מקרני 4K ממקם אותם במיקום אסטרטגי יחד עם דגמי ה-1080p, מאחר ושתי קטגוריות אלה מספקות את הצעות הערך הטובות ביותר במונחים של רמת בהירות גבוהה ורזולוציה גמישה, המתאימה גם עבור מצגות עסקיות וגם עבור הצגת והקרנת תוכן וידאו וסטילס.

רזולוציית Full HD 1080p (1920X1080). כפי שצוין קודם לכן, יחס גובה ורוחב התמונה בפורמט 16:9 הפך לפופולרי במקרני קולנוע ביתי הנמכרים בשוק הצרכני הכללי עם הופעת פורמט השידור הדיגיטלי, אשר התבטא בשטח בזמינות גבוהה של דגמי 1080p המעוצבים במיוחד עבור שימוש עסקי ומסחרי. עבור רוב סוגי השימושים, הם נתפסים למעשה כשווי ערך למקרני WUXGA.

רזולוציית WXGA (1280X800). מקרני WXGA הינם בעלי אותו יחס גובה ורוחב תמונה בפורמט 16:10 כמו מקרני ה-WUXGA, אך יש להם רזולוציה נמוכה יותר ולכן הם יקרים פחות, כאשר שאר הפרמטרים שווים ל-WUXGA. השקות של מקרנים חדשים ברזולוציית WXGA הופכות להיות מחזה נדיר יותר ויותר, אך מקרנים אלה עדיין נמצאים ברמת זמינות גבוהה בשוק, וכדאי לשקול אותם במקרים בהם התקציב הוא שיקול מהותי בבחירתכם.

כך למשל, במקרה בו עירייה מחליטה לרשת מספר רב של כיתות במקרנים בכל בתי הספר אשר בתחומה. מקרני WXGA עשויים להוות אפשרות טובה גם כפתרון שילוט דיגיטלי בנפח גבוה, מצב בו הבחירה הטובה יותר תהיה להשתמש במסכים בעלי רמת בהירות גבוהה משום שהתוכן המוצג בהם אינו דורש רזולוציה גבוהה.


רזולוציית XGA (1024X768). רזולוציה זו נמצאת בסביבה מאז שנות ה-90′, והיא עושה שימוש ביחס גובה ורוחב התמונה בפורמט 4:3 המרובע יחסית, אשר נפוץ במסכי ה-CRT הישנים בעלי השפופרת שקדמו לסטנדרט ה-widescreen HTDV. מסכי XGA קיימים כיום רק הודות למצבים בהם העלות גוברת על התועלת, דוגמת המצבים שהזכרנו בדוגמאות שלעיל, או עבור מצבי שימוש ספציפיים המקפלים בתוכם שילוט או סיטואציות בהן פורמט ה-widescreen פחות מתאים ואין גם צורך ברזולוציה גבוהה.

תוכלו למצוא רזולוציות כגון WXGA, XGA ואפילו SVGA במקרני פיקו קטנים וניידים אשר ניתן לשנע ממקום למקום במזוודה פשוטה, כאשר במצבים הנ”ל רמת הבהירות הנמוכה שלהם תכתיב גם יכולת הצגת תמונה קטנה יותר, ויהיה גם פחות צורך ממשי ברזולוציה גבוה יותר. עם זאת, יש לציין כי כיום רזולוציית 1080p מתחילה להופיע יותר ויותר במקרני פרימיום ניידים.

רזולוציית SVGA (800X600). מקרני SVGA הינם בעלי רזולוציה נמוכה מאוד, ובדומה ל-XGA הם בעלי יחס גובה ורוחב בפורמט 4:3. מקרנים אלה הולכים ונעלמים מהשוק, אך עם זאת יתרונותיהם המרכזיים הם בהירותם הגבוהה ומחירם הנמוך במיוחד. בעת כתיבת שורות אלה, ניתן למצוא דגמים מבוססי מנורה בעלי הספק של 4,000 לומן במחירים של 2400-2600 שקלים חדשים. הם עשויים להתאים מאוד כפתרון שילוט או עבור מצבי שימוש אחרים בהם מוצג טקסט גדול או גרפיקה בסיסית, ואין צורך בהקרנת תמונה בעלת פירוט רב.


בהירות המקרן

כמות האור אשר מקרן יכול להפיק נמדדת ביחידות ANSI lumen, או פשוט “לומן” בקיצור. ככל שהמקרן בהיר יותר, כך גם דירוג ה-ANSI lumen יהיה גבוה יותר, וכך הוא גם יעלה יותר (במידה ושאר הפרמטרים להשוואה בין המקרנים יהיו זהים).

דרך אגב, חלק מהיצרנים כותבים כעת במפרטיהם יחידות Center lumen במקום ANSI lumen כי המספרים גדולים יותר בשיטת מדידה זו – מדידת הבהירות מתבצעת רק במרכז המסך, בשונה ממדידת הבהירות הממוצעת הכוללת, כפי שמבצעים במדידה בשיטת ANSI. שימו לב לא להשוות בין דירוג ה-ANSI של יצרן אחד אל דירוג ה-Center של יצרן אחר, משום שמדובר בשני דברים שונים. תוכלו לקרוא עוד על אופן המדידה של יחידות lumen כאן.


Gain מסך ההקרנה וחומרים

ישנם שני דברים אשר קובעים מה תהיה מידת הבהירות של התמונה המוצגת על מסך ההקרנה. הדבר הראשון הוא כמות האור הבוקע מן המקרן. הדבר השני הוא מידת השיקוף וההחזר של המסך, אשר לרוב ניתנת לכימות במדידת ה-“gain”.

מסך הקרנה בעל gain בדירוג 1.0 יחזיר אל נקודת הצפייה המרכזית בדיוק את אותה כמות האור אשר פוגעת בו. מסך הקרנה בעל gain הגדול מ-1.0 ימקד וינתב יותר מעוצמת ההארה שלו בחזרה אל נקודת הצפייה המרכזית, ופחות אל עבר הצדדים, ובכך יהפוך את התמונה לבהירה יותר כאשר צופים בה מנקודת הצפייה המרכזית. אם מסך ההקרנה הינו בעל דירוג gain של 1.3, הוא ייראה בהיר יותר בכ-30 אחוזים בנקודת הצפייה המרכזית מאשר רמת הבהירות אשר תסופק על ידי מסך בעל דירוג gain של 1.0 באותה נקודה. אם מסך ההקרנה הינו בעל דירוג gain של 2.0, הוא יספק פי 2 מהבהירות של מסך בעל דירוג gain של 1.0, וכן הלאה.

*שימו לב: אנו יבואנים של מקרני מצגות ומקרני משרד ומסכי הקרנה – במחירים הכי זולים בישראל 

ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621  |   ראו כאן מחירי מקרנים


החיסרון הגדול ביותר של מסכי הקרנה בעלי gain גבוה הוא שהם מחזירים פחות אור בצדדים, משום שהם נוטים למקד יותר מעוצמת ההארה שלהם לעבר נקודת הצפייה המרכזית. משמעות הדבר היא שהתמונה המוצגת הופכת לעמומה במהרה כאשר נעים לעבר הצדדים ומסביב או מחוץ לציר הצפייה המרכזי. כך, במקרים בהם אנשים יושבים בזוויות צפיה שונות ומגוונות מול מסך ההקרנה, המסך המתאים ביותר למצבים הנ”ל הוא מסך הקרנה בעל gain נמוך, כך שכולם יוכלו לראות תמונה בהירה באופן מספק. מצד שני, אם כל המושבים שלכם מאוד קרובים לציר הצפייה המרכזי, מסך בעל gain גבוה יוכל לספק לצופים שלכם תמונה בהירה יותר ללא הצורך ברכישת מקרן המסוגל להפיק בהירות תמונה גבוהה יותר.


גורם נוסף אשר חשוב לשקול בנוגע למסכי הקרנה, הוא הצבע, העיצוב והתצורה של החומר ממנו הוא עשוי. מסכי הקרנה קלאסיים בעלי רקע מט לבן מהווים בחירה טובה עבור צפייה והקרנה בחדרים מוחשכים, אך עם זאת קיימים כיום גם חומרים דוחי תאורת סביבה (ALR או ambient light rejecting) רבים, אשר משתמשים במשטחים אפורים דוחי קונטרסט ((gray contrast-boosting surfaces או בשכבות הכוללות אלמנטים אופטיים על מנת לשמר את הקונטרסט ואת ה-black level בסביבות מוארות ובהירות כגון חדרי ישיבות עסקיים, או סביבות ביתיות. תוכלו ללמוד עוד על כך במאמרים כיצד לרכוש מסך הקרנה ו-מדריך לרכישת מסכי הקרנה שלנו.

בהירות התמונה

תפוקת האור (output) של המקרן וה-gain של מסך ההקרנה קובעים יחדיו את מידת הבהירות הכוללת של התמונה המוצגת. בסופו של יום, זהו הפרט החשוב ביותר, ונהוג למדוד אותו ב-foot lamberts, או ft-L בקיצור. למעשה יחידות ה-ANSI lumen מגלות לכם כמה מעוצמת ההארה של המקרן פוגעת במסך ההקרנה, ומידת ה-ft-L מגלה לכם כמה אור מוחזר בחזרה ממסך ההקרנה.

אז בעצם, כמה ft-L אתם צריכים? מידת הבהירות האידיאלית של התמונה שתוצג על מסך ההקרנה שלכם תלויה בסוג השימוש ומהי מידת תאורת הסביבה המתקיימת באופן טבעי בחדר. במצב קלאסי של קולנוע ביתי בחדר חשוך, [ ראו כאן מדריך לבחירת מקרן לחדר שינה ] ההמלצות הרשמיות של איגוד ה-SMPTE הם 16 ft-L. עם זאת, רוב האנשים מעדיפים תמונה שהיא מעט יותר בהירה מכך, ולכן אנו ממליצים לכוון לטווח שבין 20 ל-25 ft-L. קחו בחשבון שמקרן מבוסס מנורה יאבד בהירות רבה ויהיה ניתן להבחין בכך, מאחר והמנורה תעבור תהליכי בלאי טבעי ולכן רק בעת החלפת המנורה תוכלו ליהנות מחזרתו של המקרן לרמת הבהירות המלאה וההתחלתית שלו. כדאי מאוד לקחת נתון זה בחשבון עבור מציאת רמת הבהירות הכוללת אשר נכונה עבורכם.


במצבי בהם קיימת תאורת סביבה ברמה צנועה עד ממוצעת, תצטרכו תמונה בהירה יותר באופן משמעותי על מנת להפיק קונטרסט ברמה מספקת. כלל אצבע טוב במקרה זה יהיה ללכת על 40 ft-L, אך זה תלוי בכמות תאורת הסביבה ומידת ההשתקפות או ההחזריות (reflectivity) של החדר עצמו. בחדר ישיבות בעל תאורה סטנדרטית, 60 ft-L יהיה המדד האידיאלי.

חישוב Foot-Lamberts

ישנה נוסחה פשוטה לחישוב כמות ה-foot Lamberts אותה מסוגל להפיק שילוב נתון בין מקרן ומסך הקרנה, אשר לוקחת בחשבון את דירוג ה-lumen של המקרן, את אזור תצוגת התמונה של מסך ההקרנה ואת ה-gain שלו.

תוכלו למצוא אותה במאמר מדריך פשוט לחישוב כמות לומן, יחד עם טבלה מועילה אשר תעזור לכם להמיר את גודלו האלכסוני של מסך ההקרנה לאזור התצוגה.
עם זאת, תוכלו להשתמש גם במחשבונים ייעודים (דוגמת מחשבון האתר Projector Central אשר נחשב למחשבון הפופולרי ביותר עבור שימוש זה) הנמצאים באתרים שונים רחבי האינטרנט, על מנת לקבל הערכה של מידת ה-Ft-L אשר תתקבל משילוב נתון שלמקרן ומסך הקרנה. המשתנים אותם תידרשו להזין הם:

• גודלו של מסך ההקרנה: עבור כל מקרן נתון, ככל שגודל מסך ההקרנה קטן יותר, כך תגדל מידת ה-ft-L, וזאת מאחר שבמצב כזה כל עוצמת ההארה של המקרן תרוכז בתוך חלל קטן יותר. ככל שתגדילו את גודל מסך ההקרנה, כך יפחת מספרם של ה-ft-L.

• Gain מסך ההקרנה: כפי שתוכלו לראות, ברגע שתזינו כל דגם של מקרן אל תוך המחשבון, מצב ברירת המחדל שלו עומד על gain בדירוג 1.0. אם תצטרכו יותר foot lamberts ועדיין לא רכשתם מסך, תוכלו לעדכן במחשבון את דירוג ה-gain של מסך ההקרנה על מנת לקבל אינדיקציה של מידת ההשפעה שתהיה לו על רמת בהירות התמונה הסופית.

• מיקום עדשת הזום (Zoom lens position): באופן כללי, קצה הזווית הרחבה (wide angle end) של עדשת הזום יאפשר למקרן למקסם את כמות תפוקת האור שלו (Output) הנמדדת ב-lumen. כאשר מזיזים את המקרן הרחק מן המסך ומשתמשים בעדשת הזום על מנת ליצור קונוס אור צר יותר, האור פוחת. המחשבון מבצע מספר התאמות למידת ה-ft-L הצפויה על מנת לקחת בחשבון אפקט זה ולפצות עליו.

לחץ כאן למבצעי:  מסך למקרן במבצע | מסך הקרנה נייד | מסך הקרנה חשמלי

שימו לב שנתוני ה-Ft-L במחשבון הנ”ל יכולים להתבסס גם על ספציפיקציית ה-ANSI lumen המקסימלית והמלאה של המקרן, או על הערכה או אומדן. תוכלו לראות ולבחור בין אפשרויות אלה על ידי לחיצה על כפתור “הצג אפשרויות מתקדמות” (show advanced), הנמצא בסמוך לשדה בהירות התמונה המוערכת (estimated image brightness).

ביצוע החישוב מתוך דירוג ה-ANSI lumen המלא והמקסימלי נערך מתוך הנחה שתעשו שימוש במקרן כאשר הוא במצב התצוגה הבהירה ביותר שלו, אשר נראית כנוטה לגוון ירוק (green shifted) בצורה מובחנת במצבים נפוצים רבים ובמקרנים רבים. דבר זה הופך את המצב הנ”ל למתאים פוטנציאלית להצגת גיליונות אקסל או מסמכים וטבלאות אחרים, אך לא עבור תוכן הכולל גרפיקה וצבעים רבים ומפורטים יותר אשר יש צורך להציגם באופן נאמן למקור.

חישובי המחשבון של Projector Central פועלים על סמך הנחת יסוד הגורסת כי אתם תשתמשו במצב תצוגה המפיק צבעים מדויקים יותר, אך זה לא יהיה מצב תצוגה בו תוצג רמת הבהירות המקסימלית שהמקרן מסוגל להפיק, והיא מבוססת על הפחתת אחוזים מתוך ספציפיקציית הלומן המקסימלית, או על סמך מדידות ממשיות במידה והוזנו לתוך המחשבון נתוני סקירה וספציקציה מדויקים עבור חלק מהדגמים.

טווח הקרנה (Throw distance)

בהנחה שכבר קיבלתם החלטות בנוגע לרזולוציה המקסימלית הדרושה לכם, בנוגע למידת הבהירות הדרושה לכם עבור סביבת התצוגה שלכם ומהו גודל המסך הדרוש לכם, ככל הנראה תרצו לדעת אילו מקרנים יתאימו לחלל שלכם ויציגו על גבי מסך ההקרנה שתכננתם לרכוש. יכול להיות שכבר יש ברשותכם מסך הקרנה מותקן ואתם יודעים מהן מידותיו המדויקות. אם לא, ככל הנראה כבר יש לכם מושג לגבי גודל מסך ההקרנה הרצוי עבורכם בהתבסס על סביבת התצוגה שלכם, וככל הנראה כבר יש לכם מושג איפה תרצו למקם את המקרן.

באמצעות המידע הנ”ל זה יהיה קל מאוד ליצור רשימה מצומצמת וממוקדת של מקרנים אשר יתאימו לחלל ולגודל מסך ההקרנה שלכם. נתחיל מדוגמה – בואו נאמר שיש לכם חדר ישיבות גדול וברשותכם מסך בגודל 170 אינץ’ אלכסוני בפורמט 16:10 אשר מותקן במקום.

החלטתם שאתם מעוניינים במקרן WUXGA שמפיק output של כ-5,000 לומן. אילו מקרנים מסוגלים לעמוד בספציפיקציות אלה, אשר יתאימו למסך ההקרנה שלכם ולטווח ההקרנה?
על מנת לגלות, אנו ממליצים שתיגשו לבסיס הנתונים של Projector Central. בחרו ב-WUXGA בשדה בחירת הרזולוציה. לאחר מכן הזינו את טווח הלומן, נניח 4,500 עד 6,000 לומן במידה ואתם תרים אחר דגמים אשר מסוגלים להפיק סביבות 5,000 לומן. לבסוף, הזינו את טווח ההקרנה (ה-throw distance) אותו אתם צופים (המרחק שבין העדשה ועד למסך) ו-170 אינץ’ בשדה גודל התמונה האלכסוני (diagonal image size). לאחר מכן, לחצו על כפתור “מצאו מקרנים” (find projectors), ותוכלו לראות את כל הדגמים אשר עומדים בתנאי הסף אותם הגדרתם בתוצאות החיפוש. תוצאות החיפוש בבסיס הנתונים ממוינות על פי פופולריות המקרן כברירת מחדל, אך תוכלו למיין רשימה זו מחדש על פי מחירים, על פי תאריך השילוח המוקדם ביותר, או כל קריטריון אחר העולה בדעתכם.

מיון על פי יחס טווח הקרנה (throw ratio)

דרך נפלאה ומצוינת אף יותר לשימוש בבסיס הנתונים היא על ידי מיון מבוססThrow ratio הרצוי לכם, במקום להסתמך על טווח ההקרנה או על גודל מסך ההקרנה. בואו נאמר שתהיו שמחים באותה מידה אם תמקמו את המקרן בכל מקום על הציר שבין 7.3 ל-11 מטרים ממסך הקרנה, ואתם מעוניינים לדעת אילו מקרנים יוכלו למלא את המסך מנקודה מסוימת בתוך טווח ההקרנה הנ”ל.

זהו חישוב אשר קל מאוד לבצע. יחס ה-throw הוא בסך הכול נוסחה פשוטה: המרחק לחלק ברוחב המסך. המסך שלכם בפורמט 16:10, גודלו הוא 17 אינץ’ אלכסוני ורוחבו הוא בדיוק 3.65 מטרים. לכן, יחס ה-throw המינימלי שיתאים לכם הוא 7.3 מטרים חלקי 3.65 מטרים, כלומר שווה ל-2.0. יחס ה-throw המקסימלי שלכם הוא 10.67 מטרים חלקי 3.65 מטרים, כלומר שווה ל-3.0. כל שעליכם לעשות הוא להזין 2.0 ו-3.0 לשדות יחסי ה-throw המינימליים והמקסימליים (בהתאמה), ובסיס הנתונים יידע להתאים לכם כל מקרן, וכל שילוב של מקרן ועדשה אשר יהיו מסוגלים למלא את מסך ההקרנה בן ה-170 אינץ’ שלכם בנקודה כלשהי שבתוך טווח ההקרנה של 7.3 ל-11 מטרים ממסך ההקרנה.

*שימו לב: אנו יבואנים של מקרני מצגות ומקרני משרד ומסכי הקרנה – במחירים הכי זולים בישראל 

ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621  |   ראו כאן מחירון קניית מקרן

מקרן מבוסס מנורה או מבוסס לייזר?

בשלב כל שהוא בתהליך הבחירה שלכם, ככל הנראה לאחר שכבר קיבלתם החלטה בנוגע לרזולוציה, בהירות, ודרישות גודל התמונה וה-throw שלכם, אתם תרצו לקבל החלטה עקרונית בנוגע להעדפה שלכם אם ללכת על מנוע אור מקרן מסורתי המבוסס על מנורה, או על דגם מבוסס לייזר. למרות ירידת מחירים מהירה משנה לשנה בסגמנט מקרני הלייזר הבסיסיים (אלו הכוללים לייזר יחיד, בניגוד ללייזרים מרובים) בשוק, הם עדיין נחשבים ליוקרתיים יותר מדגמים דומים בעלי אותה רזולוציה, אשר הינם מבוססי מנורה.

כמובן שישנם מספר יתרונות לבעלות על מקרן לייזר. מנועי אור מקרן אלה צפויים להיות פעילים במשך כל אורך חיי המקרן, כלומר 20,000 שעות ואף יותר מכך באופן טיפוסי, ומשמעות הדבר היא מקרן שיכול לפעול מינימום 10 שנים של תפעול רצוף בעסק, אשר משתמש במקרן באופן קבוע ומשאיר אותו פועל במצב בהירות מקסימלי במשך 8 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע.

למרות שישנם מקרנים מסוימים אשר מסוגלים לספק אורח חיי מנורה די ארוך כאשר המקרן מופעל במצב בהירות נמוכה, רוב המקרנים מבוססי המנורה יצריכו החלפה של לפחות ארבע מנורות על מנת להגיע לאותה כמות שעות במצב בהירות מקסימלי, בעלות אשר ככל הנראה תעלה על 350 שקלים חדשים עבור כל מנורה ובאופן מעשי אף מספר מאות דולרים. בנוסף, שלא כמו מנוע לייזר אשר מצליח לשמור על רמות בהירות יציבות לאורך כל חייו, מנורות יהפכו לעמומות יותר ככל שהזמן חולף והן מצריכות תחזוקה וכוונון תקופתיים על מנת לפצות על התופעה הנ”ל, במידה ואתם מעוניינים לשמר את רמת הבהירות באותה רמה שהיא הייתה בה כאשר המקרן היה חדש.

מקרני לייזר לא רק שמפחיתים את כמות עבודת התחזוקה התקופתית הזו ומעלימים את הצורך להחליף מנורות, אלא הם גם נוטים לדרוש פחות תחזוקה כללית – כגון ניקוי או החלפת פילטר. חלק מהדגמים כוללים עיצוב אטום לחלוטין שאינו כולל שום פילטר או שאינם מצריכים ניקיון. יחידות אלה הן אידיאליות למצבים בהם המקרן מותקן באופן קבוע במקום שלא קל להגיע אליו על מנת לנקות את המקרן או לבצע בו פעולות תחזוקה.

יתרון חשוב נוסף של מקרני לייזר הוא העובדה כי זוהי טכנולוגיה יעילה הרבה יותר מנורות הפריקה (metal halide) הקלאסיות, ומשמעות הדבר היא כי ספציפיקציית בהירות גבוהה של מעל 5,000 לומן ניתנת להשגה במבנה מקרן לייזר בתצורה קטנה ופחות נוטה להתחממות, וזאת בהשוואה למקרן מבוסס מנורה בעל ספציפיקציות דומות. יתרה מכך, רוב מקרני הלייזר ניתנים להתקנה בכל מצב וזווית מבלי לדאוג שהם יגיעו להתחממות יתר, דבר אשר יכול להיות חשוב מאוד במצבים מסוימים, כגון הקרנת שילוט.

בסופו של דבר, ברגע שתגדירו מהי הרזולוציה ומידת הבהירות הרצויות עבורכם, אתם תצטרכו לחשב מה תהיה העלות הנוספת במקרה של עליית המדרגה הדרושה ברכישת מקרן לייזר, ולקבוע אם היתרונות של לייזר והחסכון בעלויות לאורך זמן יהפכו את זה לכדאי ובעל ערך מספיק על מנת לשלם יותר בשלב הרכישה. רוכשים רבים בוחרים באפשרות הלייזר, ורובם הגדול של הדגמים החדשים היוצאים לשוק הם מבוססי לייזר כיום. דבר זה מוביל לירידות מחירים משמעותיות ברזולוציות וסיווגי רמת בהירות מסוימות. 

אם תרצו ללמוד עוד על היתרונות של מנועי לייזר, מנורה או LED (אשר נמצאים בשימוש תדיר ונפוץ במקרנים ניידים), תוכלו לקרוא את המאמר שלנו הקרנה באמצעות מנורה, לייזר או LED: רואים את האור. [ ראו כאן מדריך לבחירת מקרן אנדרואיד מבוסס LED ]

מה עדיף? LCD או DLP?

השיקול המשמעותי האחרון שכדאי לבצע לפני שתרכשו מקרן המיועד למצגות ושימוש עסקי, יהיה בחירת סוג טכנולוגיית ההדמיה. שתי האפשרויות העיקריות יהיו טכנולוגיית ה-DLP של חברת Texas Instruments, אשר עושה שימוש באור אשר מוחזר מרשת מראות מיקרוסקופיות המסוגלות לשנות את כיוונן ומיקומן, או טכנולוגיית ה-LCD, אשר מעבירה אור דרך שלושה פנלים עשויי קריסטל נוזלי, ולאחר מכן שולחת את האור אל המסך. קיימת אפשרות שלישית הנקראת LCoS (קריסטלים נוזליים על סיליקון – Liquid crystal on silicone) אשר נמצאת בשימוש פחות תדיר בחלק מהמקרנים המסחריים בקצה העליון.

גם ל-DLP וגם ל-LCD יש יתרונות בלעדיים, אך המציאות היא שההבדלים בין הטכנולוגיות אינם באים לידי ביטוי במצבים הטיפוסיים והנפוצים בסביבות עבודה עסקיות, בהן השימוש העיקרי במקרן הוא עבור הקרנת מצגות ופגישות וירטואליות. תוכלו לקרוא עוד על שלושת טכנולוגיות ההדמיה במאמר בחירת טכנולוגיית הדמיה במקרן: LCD, LCos או DLP.