Posted on

מדריך לרכישת מיקרופון דינאמי להופעות חיות [ עדכני ל: 2023 ]

כיצד לבחור מיקרופון להופעות חיות ומצבי לייב

מיקרופון הוא החולייה המקשרת הראשונה הקיימת בכל מערכת הגברה מקצועית, ואולי אף החולייה החשובה ביותר בשרשרת הסאונד אשר ממירה ומביאה את הקול והמוזיקה שלכם אל הקהל שלכם. במצב הנוכחי, בו ישנם מאות דגמים זמינים בשוק, זה עשוי להיות מאתגר לדעת איזה מיקרופון מתאים בצורה המיטבית לצרכי הסאונד והמופעים שלכם.

מדריך זה יעזור לכם לעשות סדר בהבדלים בין סוגי המיקרופונים השונים, וכך לבצע בחירה מושכלת. אנחנו כאן בשבילכם ויועצי המכירות שלנו ישמחו לעזור לכם לבחור ולהחליט באמצעות ניסיונם רב השנים. חייגו אלינו 077-9300621 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום.

סוגי מיקרופונים הקיימים הם:

מיקרופון דינמי

הסוג הנפוץ ביותר במופעים חיים הוא כמובן המיקרופון הדינמי. רוב המיקרופונים הדינמיים כוללים דיאפרגמה דקה וקלה מאוד, אשר נעה בתגובה לשינויים בלחץ הקול. תנועתה של הדיאפרגמה גורמת לסליל קולי, אשר תלוי בשדה מגנטי, לנוע – ובכך לייצר זרם חשמלי קל.

באופן כללי, המיקרופון הדינמי יקר פחות מאשר הקונדנסר (עם זאת, דינמיים באיכות גבוהה במיוחד עשויים להיות די יקרים), והם כוללים מבנה ואיכות בנייה יציבים ויכולים לעמוד ברמות גבוהות מאוד של לחץ קולי הנמדד ב-SPL (sound pressure level). בגלל הטבע המכני של אופן פעולתם, המיקרופונים הדינמיים עשויים להיות רגישים פחות ל-attack transients לעתים, ועשויים לא לשחזר באופן מדויק את התדרים הגבוהים שסוגי מיקרופונים אחרים כן מסוגלים להפיק.

מיקרופןן קונדנסר

מיקרופוני קונדנסר נפוצים מאוד באולפני הקלטות. עם זאת, קונדנסרים רבים נמצאים כעת בשימוש במצבים ומופעים בהם מבוצעת מוזיקה חיה. הקונדנסר הוא למעשה מערכת מכנית ממש פשוטה, מדובר בסך הכול על דיאפרגמה מוליכה דקה וארוכה, אשר ממוקמת בצמוד לדיסק מתכת שנקרא הלוח האחורי (back plate).


מבנה זה יוצר קבל, כאשר הלוח האחורי מקבל את המטען החשמלי שלו ממקור מתח חיצוני (מתח פאנטום). כאשר גל קול פוגע בדיאפרגמה, היא רוטטת מעט בתגובה לגל הקול. דבר זה גורם לקיבוליות להשתנות, דבר אשר גורם למתח ה-output להשתנות באופן מגוון. הווריאציה במתח היא למעשה סיגנל ה-Output של המיקרופון.

מהי התנגדות כוללת (impedance)?

רוב מערכות ההגברה משתמשות במיקרופונים בעלי התנגדות כוללת נמוכה (low impedance).
כאשר תעיינו במפרטים של מיקרופונים שונים, תוכלו למצוא דגמים המתוארים כבעלי התנגדות כוללת נמוכה או התנגדות כוללת גבוהה (high impedance).


המושג “התנגדות כוללת” מתייחס לכמות ההתנגדות לזרם חילופין (AC signal) (כגון סיגנל אודיו) של מכשיר מסוים, והוא נמדד ביחידות אום (ohm).
כאשר מתייחסים למיקרופונים, התנגדות כוללת נמוכה היא לרוב מתחת ל-600 אום, והתנגדות כוללת גבוהה היא בדרך כלל גבוהה יותר מ-10,000 אום.


מיקרופונים בעלי התנגדות כוללת גבוהה הם לא יקרים כלל לבנייה וייצור. עם זאת,
יכולת התגובה שלהם מידרדרת במהירות ככל שהכבלים המחוברים אליהם ארוכים יותר, כאשר 5.5-6 מטר הוא אורך הכבל המקסימלי שניתן להשתמש בו מבלי לקבל סיגנל שאיכותו ירודה משמעותית.


מיקרופונים בעלי התנגדות כוללת נמוכה יכולים לשדר סיגנל לאורך מאות מטרים ללא שינויים הניתנים להבחנה בסיגנל שלהם. זוהי סיבה משמעותית אחת לכך שרוב מערכות ההגברה בנויות סביב מיקרופונים בעלי התנגדות כוללת נמוכה.

מדוע תבניות פולאריות הן דבר כה חשוב?

מיקרופונים מגיבים לצליל המגיע לכיוונם מכיוונים שונים ברמות שונות של רגישות, בהתאם לצורת העיצוב והבנייה שלהם, ואופן תגובה זה תלוי בכך ישירות. הגרף של אופן התגובה הנ”ל נקרא תבנית פולארית או תבנית קליטה ( polar pattern).


כאשר מסתכלים על תבנית הקליטה של המיקרופון, תוכל לדעת כמה כיווני (directional) הוא, והאם הוא יסנן צלילים המגיעים מכיוונים מסוימים.

רוב המיקרופונים נכללים תחת אחת משתי הקטגוריות:

מיקרופון חד-כיווני או מיקרופון רב-כיווני.
מיקרופון חד-כיווני יכול למנוע bleed ועוזר גם במניעת פידבקים.


באופן כללי, מיקרופונים המיועדים לשימוש על במה צריכים להיות חד-כיוונים לרוב, עם תבנית קליטה מסוג קרדיואיד, היפר-קרדיואיד או סופר-קרדיואיד. המונח “קרדיואיד” מתייחס לגרף בצורת לב אשר מייצג את המרקם הנ”ל. הוא דוחה bleed אשר מגיע ממקורות קול או כלי נגינה אחרים. דבר זה עוזר במניעת קליטת צלילים לא רצויים במיקרופון שלך.

איזה מיקרופון הוא הבחירה הנכונה עבורי?

כאשר אנו רוצים לבחור את המיקרופון הנכון עבור צרכיכם, ישנם מספר גורמים שכדאי לקחת בחשבון. אתם ככל הנראה תשתמשו במיקרופונים חד כיווניים ברוב המצבים, משום שהם ממש מעולים בבידוד מקורות סאונד ומניעת פידבקים.

אם אתם משתמשים במוניטורי במה, אתם עשויים לרצות את אלה בעלי טווח הקליטה הצר יותר (tighter pickup patterns) וכתוצאה מכך תקבלו יותר gain לפני הגעה לסף הפידבק (better gain-before-feedback) של מיקרופוני סופר-קרדיואיד. סוג הכלי שאתם מגבירים באמצעות המיקרופון והסאונד שאתם שואפים ליצור יגלו לכם האם אתם צריכים את תגובת התדרים שמספק מיקרופון הקונדנסר, או את זו של המיקרופון הדינמי.

תפקידים ווקאליים – שירה או דיבור

חלק מהזמרים המובילים משתמשים במיקרופונים לא יקרים באופן יחסי, כגון ה-SM58 האייקוני של חברת Shure, ולא בקונדנסרים. זאת משום שהמיקרופון הדינמי מספק להם סאונד חם ועבה יותר, ונוטה להיות עמיד יותר לאורך זמן. מצד שני, קול עדין ואוורירי (breathy) יכול להיתרם רבות מתחום התדרים העליון המפורט אשר מספק מיקרופון הקונדנסר. אתם תרצו לוודא שאתם משתמשים במיקרופון קרדיואיד או היפר-קרדיואיד, וזאת על מנת להשאיר צלילים לא רצויים מחוץ להקלטה וגם על מנת לצמצם פידבקים.


מיקרופונים לתופים

במערכות רבות המיועדות למופעים חיים, כל תוף מקבל מיקרופון משלו. השימוש במיקרופון בעל טווח קליטה צר יותר (קרדיואיד או היפר-קרדיואיד) על טם טמים עוזרת לבודד את הסאונד המגיע מכל תוף עם מינימום bleed משאר סט התופים. תוף הסנר מצריך מיקרופון שיכול להתמודד עם SPL גבוה מאוד, כך שהמיקרופון הדינמי הוא לרוב בחירה טובה לשם כך. תוף הבס מצריך מיקרופון טוב אשר מסוגל להתמודד עם תדרים נמוכים. ישנם מספר יצרנים אשר מייצרים ערכות מיקרופונים לתופים, המספקות את כל המיקרופונים אותם תצטרכו למטרת הגברת מערכות תופים.


גישה נוספת להגברת תופים היא למקם היטב זוג קונדנסרים כ-overhead ומיקרופון נוסף להגברת תוף הבס. גישה מינימליסטית זו היא נהדרת למצבים בהם קיימת מגבלה על כמות הערוצים אשר ניתן להקצות לתופים, וזה עובד בצורה נהדרת במיוחד במוזיקת רוק ובז’אנרים הסמוכים או מושפעים ממנה, בה המתופף לרוב מנגן על תוף הסנר ועל הטם-טמים בצורה עוצמתית ובקול רם, דבר אשר מייתר את הצורך במיקרופונים הממוקמים קרוב לתופים עצמם.


מגברי גיטרה

מגבר גיטרה טיפוסי הינו בעל מאפייני סאונד אשר תאמינו או לא, הנם דומים מאוד לקול האנושי. ברוב המקרים, מיקרופון דינמי המיועד לשירה או לתופים יעשה את העבודה. מיקרופונים דינמיים לרוב יכולים להתמודד היטב עם SPL גבוה, וזוהי סיבה נוספת לכך שמיקרופונים דינמיים מסתדרים מצוין עם מגברים וקבינות לגיטרה.


מגברי בס

בדומה למגבר הגיטרה, מגבר הבס מפיק המון ווליום, ומיקרופון דינמי טוב בעל דיאפרגמה גדולה לרוב מצליח ללכוד היטב את הטווח הרחב של הצלילים אשר גיטרת הבס (או הקונטרבס החשמלי) יודעים להפיק, ללא הגעה למצב של עומס יתר (overload). ככלל אצבע, כאשר בוחרים מיקרופון לקבינת בס כדאי לבדוק האם הוא עובד טוב בהגברת תוף בס. במידה וכן, רוב הסיכויים כי הוא יסתדר מצוין גם עם גיטרת בס. כמו כן, זה גם נפוץ מאוד לקחת סיגנל בס ישיר מיציאת הדיירקט (direct out) של מגבר הבס, חיבור לקופסת DI או מדמה מגברים, ושילוב הסיגנל המדובר יחד עם ערוץ הסיגנל המגיע מהמיקרופון הדינמי אשר ממוקם מול קבינת הבס.


כלי נשיפה

מיקרופונים דינמיים כיווניים (מסוג קרדיואיד) עם תגובת תדרים שטוחה ושקופה, יחד עם היכולת להתמודד עם SPL גבוה מהווים בחירה טובה להגברת כלי נשיפה.


פסנתר אקוסטי

שני קונדנסרים עם תגובת תדרים שטוחה ושקופה (flat response) ובעלי דיאפרגמה גדולה או קטנה הם הכרחיים עבור פסנתר אקוסטי. אולי תרצו למקם אחד כ-30 ס”מ מעל מיתרי הטרבל של הפסנתר, ואת השני מעל למיתרים הנמוכים. כמו כן, אולי תרצו לנסות את שני המיקרופונים במרחק של כ-20 ס”מ מפטישי הפסנתר.


קלידים ופסנתרים חשמליים

מאחר שרוב המקלדות והפסנתרים החשמליים יכולים להתחבר ישירות למגבר, אתם יכולים לעקוב אחר ההמלצות שלנו לגיטרה החשמלית – הבסיס הוא מיקרופון דינמי המסוגל להתמודד היטב עם SPL גבוה. כמובן שיש לכם גם את האפשרות לחבר את הסיגנל (הנמצא ב-Line level) ישירות אל תוך המיקסר, כך שאם תרצו, תוכלו לבחור ולוותר לחלוטין על מיקרופון במקרה הנ”ל.

מה כדאי לחפש במיקרופון המיועד להגברת מופע חי?

איך בוחרים את המיקרופונים המתאימים לכם ביותר? בכל הנוגע לבחירת מיקרופונים, ישנו מספר גורמים המשפיעים על קבלת ההחלטה באשר לאילו מיקרופונים הם הנכונים עבורכם.


מהו היישום הספציפי שלכם?

בראש ובראשונה, אילו כלים או מקורות סאונד אתם מגבירים באמצעות מיקרופונים באופן התדיר ביותר? אם אתם מגבירים פסנתרי כנף, קונדנסרים איכותיים הם הבחירה הנכונה. עבור מקורות סאונד רמים או רועשים יותר כגון גיטרות קלאסיות, בסים ותופים, מיקרופון דינמי באיכות גבוהה הוא המתאים ביותר.

יופיים של המיקרופונים הדינמיים הוא בכך שרבים מהם הם סוסי עבודה והם שימושיים מאוד במגוון מצבים ומטרות, ומסוגלים להישמע טוב בהגברת מגוון רחב של מקורות סאונד, כל עוד אתם מוכנים להשקיע את זמנכם ותשומת ליבכם בהאזנה להם ובמיקומם באופן נכון ומתאים. גורם נוסף אשר חשוב לקחת בחשבון בעת בחירת מיקרופונים, הוא לוודא כי המיקרופון יתמודד בהצלחה עם הווליום של צליל המקור ללא דיסטורשן.


אילו מיקרופונים נמצאים ברשותכם כעת?

אתם ממש לא צריכים לרוץ ולרכוש רק מיקרופונים חדשים. בדקו אילו מיקרופונים נמצאים כעת באמתחתכם והבינו מהי הדרך הטובה ביותר להשתמש בהם. מיקרופונים דינמיים כמו ה-SM57 ניתנים לשימוש בהגברת רוב כלי הנגינה ואפילו בהגברת שירה. קחו את מה שכבר יש לכם, והוסיפו מיקרופונים בצורה אסטרטגית ועל פי צרכיכם המדויקים.


האם לאמן או ההרכב המופיעים יש העדפה כזו או אחרת?

לאומנים רבים, ובעיקר לזמרים, יש מיקרופון מועדף או מספר מיקרופונים מועדפים. בעוד רבים יבחרו במיקרופון דינמי סטנדרטי, כמו ה-SM58 של חברת Shure, אחרים יתעקשו על קונדנסר המתאים לאחיזה ביד כדי ללכוד את סיגנל השירה שלהם.


מהו התקציב שלכם?

מיקרופונים נמצאים בקטגוריות מחיר רבות, וכמות המיקרופונים ואיכותם תיקבע בעיקר על פי התקציב שלכם. למרבה המזל, רבים מהמיקרופונים העיקריים והנפוצים בעולם המופעים החיים הם לא יקרים באופן יחסי, והם גם מאוד עמידים, משמע מהווים תמורה רבה והוגנת מאוד לכספכם.


מיקרופון חוטי או מיקרופון אלחוטי ?

החלטה נוספת שיש לקבל היא האם להשתמש במיקרופון חוטי או א מיקרופון אלחוטי . מערכות אלחוטיות כוללות מיקרופונים אלחוטיים ידניים , ואף מיקרופוני מדונה והן עולם ומלואו ויש הרבה דעות ודיונים בנושא, ולכן יצרנו מדריך ייעודי לרכישת מדונה אלחוטית וגם מדריך לבחירת מיקרופונים אלחוטיים כדי לתת מקום לנושא. תמצאו את המדריך כאן.


אנו מקווים כי מצאתם את מדריך הקנייה שלנו כשימושי ומועיל. אם יש לכם שאלות או שאתם מעוניינים במידע נוסף, חייגו אלינו 077-9300621 או הגיעו אלינו וקבלו ייעוץ ללא תשלום.

אנחנו כאן בשבילכם והמומחים שלנו ישמחו לעזור לכם לבחור את המיקרופון הטוב והמתאים ביותר לצורך ולתקציב שלכם.


* קנו מיקרופונים למופעים חיים