Posted on

מקרן מומלץ לבית ? [ מדריך רכישת מקרן קולנוע ביתי + מסך הקרנה מומלץ 2023 ]

מדריך לרכישת מקרן לקולנוע ביתי ומסך הקרנה מומלץ [ עדכון אחרון 21.02.22 ]

אם אתם קוראים את המאמר הזה, אתם כנראה מחפשים את המקרן הראשון שלכם או שאתם פשוט חובבי קולנוע ביתי שרוצים להרחיב את הידע שלכם. כך או כך, נשמח לעזור. להקרנה קדמית יתרונות רבים, אבל זה לא כמו לקנות טלוויזיה.

שימו לב: אנו יבואנים של מקרני קולנוע ביתי ומסכי הקרנה – במחירים הכי זולים בישראל .

[ ראו כאן את דירוג מקרנים מומלצים העדכני והמקיף ביותר ]

ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

ראו כאן מבצעי מקרנים למכירה

מקרנים הם חלק ממערכת בת שני חלקים הכוללת מקרן ומסך הקרנה תואם.

מציאת המקרן המתאים פירושה בחירה בין שלושה מקורות אור שונים ושלוש טכנולוגיות הדמיה, ולאחר מכן וידוא שהמקרן יהיה בעל בהירות מספקת עבור הסביבה שלכם וגודל המסך הרצוי – שלא לדבר על ניגודיות מספקת וצבע מדויק מספיק שייתן לסרטים ולתוכניות הטלוויזיה והספורט האהובים עליכם את הכבוד הראוי. הרבה מאוד על הראש בשביל מי שרק מגלה את התחום.

במאמר הזה נלמד אתכם את כל מה שאתם צריכים לדעת. אתם תלמדו על מסכי הקרנה ועל החלקים השונים במקרן.

לאחר מכן, נלווה אתכם צעד אחד צעד בתהליך רכישת המקרן: מקביעת מרחק ההקרנה, גודל המסך ודרישות הבהירות, דרך הבנת תכונות המקרן ועד ניצול מאגר המקרנים הרחב שלנו כדי למקד את רשימת הדגמים שלכם. אז בואו נצא לדרך!

למה כדאי מקרן על פני מסך טלוויזיה ?

במילים פשוטות – כשמדובר בצפייה בסרטים או משחקי וידיאו, הגודל תמיד קובע. ישיבה במרחק הנכון ממסך של 100 אינץ’ או יותר מגדילה את הראייה ההיקפית שלכם, מאפשרת לכם לראות פרטים שיילכו לאיבוד ברוב מסכי הטלוויזיה ושואבת אתכם אל תוך הסיפור באופן שהוא פשוט לא אפשרי גם עם מסך שטוח של 75 או 85 אינץ’. אם תכבו את הטלפון הנייד שלכם, כמו בבית הקולנוע, חוויית הצפייה בסרט הופכת למפלט אמיתי. [ ראו כאן מקרנים 6 מקרנים מומלצים לסלון ]

אף טלוויזיה רגילה לא יכולה לעמוד מול תמונה מוקרנת ענקית.

נסו את הדברים הבאים: עמדו ליד החלון שלכם והישאבו אל הנוף שבחוץ במלוא תפארתו – הרוחב שלו, העומק שלו, הגודל. כעת, קחו 10 צעדים אחורה והביטו דרך אותו חלון. הנוף זהה, אבל מוקטן. פתאום, אתם מסתכלים דרך מסגרת של תמונה. כך רוב האנשים צופים במסך טלוויזיה של 55 או 65 אינץ’. מה שהם באמת רואים זה תמונה של רהיטי הבית שלהם סביב חלון ובו דמויות זעירות מתרוצצות. לכן, אף אחד לא היה מתבלבל בין צפייה בטלוויזיה לבין ישיבה באולם קולנוע.

מצד שני, מקרן לקולנוע ביתי הוא יעיל במיוחד בחיקוי חוויית הקולנוע וברמת המעורבות איתו. כמו כן, מקרנים הם עדיין – בפער – הדרך המשתלמת ביותר לקבל תמונה של 90 אינץ’ או יותר.

אבל לתמונות מוקרנות יש עוד ייחודיות. בשונה מטלוויזיה, שמפוצצת את העיניים שלכם עם אור בהיר ומתפרץ, ההקרנה מגיעה אליכם כהשתקפות מהמסך. כך אנו רואים את מרבית האובייקטים בחיים שלנו – אנחנו רואים את האור המשתקף מהם. לכן, בצפייה בתמונות מוקרנות יש איכות וחוויה טבעית ואורגנית יותר. אתם חווים צפייה פחות מעייפת, והתמונה משקפת טוב יותר את האסתטיקה הקולנועית – והמציאותית – שחובבי סרטים כל כך אוהבים.

עכשיו, חלקכם אולי יגידו, “אוקיי, יופי. אבל כשאני נזרק עם קערת פופקורן לערב סרט, אני צופה בטלוויזיה עם אורות דולקים.  אי אפשר לעשות את זה עם מקרן”.

ובכן… זה נכון, בחדר חשוך אתם תפיקו את המירב מכל מקרן. אבל המקרנים הבהירים מתמיד שקיימים כיום, המותאמים למסכים חדשניים דוחי אור טבעי, יכולים לפעול בדיוק כמו טלוויזיה באור טבעי גבוה. ישנו אפילו ליין חדש של מקרנים לסלון להקרנה קרובה במיוחד, שפותחו במיוחד למטרה הזאת. נפרט על מסכי ALR ומקרני ה-UST המיוחדים האלה בהמשך.

מה יש בתוך המקרן?

לפני שתצללו למסע שלכם לרכישת מקרן, כדאי להבין איך הם פועלים.

במובן הפשוט, לכל מקרן דיגיטלי מודרני יש שלושה רכיבים עיקריים:

  • מקור אור המייצר את האור עבור התמונה. במקרנים של היום יש נורה מסורתית, בנק של דיודות לייזרים או בנק של נורות לד (דיודות הפולטות אור).
  • שבב הדמיה או שבב אשר מפיק את התמונה המבוססת על הווידיאו באות המקור. לרוב יהיה זה מכשיר מיקרו-מראה יחיד לעיבוד אור דיגיטלי (DLP), שלושה פאנלים של LCD (תצוגת גביש נוזלי), או שלושה שבבים של LCoS (גביש נוזלי על סיליקון).
  • עדשה ואלמנטים אופטיים נלווים המשמשים ליצירת צבע והקרנת התמונה על המסך.

מקורות אור להקרנה

נורות חמות.

נורות מסורתיות עדיין שולטות בנוף הקולנוע הביתי, בשל העלות מחד והיעילות בצפייה במסך חשוך מאידך. ניתן להגדיר אותן כדי שהבהירות שלהן תתאים בדיוק לתמונות חדות במסכים גדולים של 100 עד 150 אינץ’, אבל לא בהיר עד כדי שרמות השחור והניגודיות של המקרן ייראו אפורות ודהויות מדי.

בעזרת צמצם דינמי המצמצם חלקית את תפוקת הנורה כדי לספק ניגודיות טובה יותר על חומר כהה, הבהירות של מקרן הנורה הולכת ומתמתנת סצנה אחר סצנה.

החיסרון? נורות מתחממות ומאבדות את איזון הצבעים והבהירות שלהן עם הזמן והגיל (בד”כ אחרי שימוש של מעל 90% מחיי המנורה). רוב המנורות מוערכות ב-10,000 שעות צפייה במקרן.

ניתן להאריך את המשך הזה אם אין לכם צורך בהפעלת המקרן במלוא עוצמתו.

נורת ההקרנה זקוקה להחלפה תקופתית על מנת להשיב את הבהירות המיטבית של המקרן.

(תמונה באדיבות אופטומה).

נורת מקרן לייזר.

מנועי אור לייזר מצב מוצק הולכים ומשתלטים על שוק המקרנים המסחרי. ללא צורך בהחלפת נורה לאורך 20,000 שעות חיי המקרן ועם דרישות תחזוקה מועטות, אם בכלל – לא קשה להבין למה. אולם, בעוד שעלות מודולים ללייזר כחול, בהם משתמשים במקרנים האלה, הולכת וצונחת, הלייזר עוד לא הטביע את חותמו בזירת הקולנוע הביתי.

אומנם סוני ו-פנסוניק משתמשים בלייזרים כדי להניע את הדגמים היוקרתיים ביותר שלהן, אך כמה מקרני לייזר בעלות נמוכה יותר המיועדים לקולנוע ביתי הראו תפקוד הרבה פחות טוב מדגמים המבוססים על נורה במובנים של סולם צבעים, דיוק צבעים וניגודיות. אם די בחשש מהחלפת נורות כדי לשים את הלייזר בראש הרשימה שלכם, קראו את ביקורות המוצר בקפידה.

למקרן לייזר טיפוסי יחיד יש לייזר כחול שאורו נפגש עם גלגל זרחן וגלגל צבע, מה שמייצר את צבעי היסוד אדום, ירוק וכחול.

עם זאת, אם אתם מתכוונים להשתמש במקרן כתחליף לטלוויזיה בחדר המשפחה המואר שלכם, מקרני לייזר 4K UST הם יוצאי דופן. רמת הבהירות הגבוהה שלהם היא יתרון. כמו כן, המגבלות הפוטנציאליות שלהם ברמות השחור הנמוכות אינן ניכרות באור טבעי, והדגמים הטובים ביותר מספקים ניגודיות מתקבלת על הדעת הן בחדרים חשוכים והן בחדרים מוארים כאשר הם פוגשים במסך ALR מתאים.

נורת מקרן לד.

היתרון במקרני לד הוא בכך שהם  מחזיקים באורך חיי מנורה הכי ארוכים המקרן (30 אלף עד 50 אלף שעות).  בנוסף צריכת החשמל שלהם נמוכה וזה הופך אותם לאידיאליים עבור מקרני DLP ניידים.

עם השנים, מגבלות הבהירות כמעט ונעלמה אצל היצרנים הידועים כמו Xgimi ו JMGO, CLX בשונה מיצרנים “עלומי שם” אשר מנורות המקרן שלהם גורמות להתפשטות אור רחבה של הלד ובדרך כלל מונעות מהטכנולוגיה הזאת לספק את החיות הנדרשת לקולנוע ביתי רציני עם מסך גדול.

יתרון גדול למקרנים ניידים DLP: במקרנים ממותגים קיימים אופציות של מקרנים ניידים עם אנדרואיד, הכוללים וויפי, בלוטוס, אפליקציות ועוד…

טכנולוגיות תצוגת הקרנה

מקרן DLP.

ללא ספק הטכנולוגיה הפופולרית ביותר במקרנים מכל סוג וגודל היא הקרנת עיבוד אור דיגיטלי, שהיא המצאה של חברת Texas Instruments אשר חוללה מהפכה בעולם ההקרנה. מקרני DLP עושים שימוש במכשיר הקרנה אלקטרו-מכני בשם DMD, או מכשיר מיקרו-מראה דיגיטלי.

אלה מכוונים מגוון מראות זעירות בגודל פיקסל לעבר מקור האור – עד 8.3 מיליון במדידת DMD מקורית ברזולוציית 4K וברוחב של 1.38 אינץ’ בלבד. כל אחת מהמראות מסתובבת על צירה וניתנת למיקום עצמאי כדי לכוון נקודת אור למסך או להשליכה לעבר אזור הקולט אור, וכך להשאיר את אותו הפיקסל כהה. המראות מתנדנדות במהירויות שונות כדי להבהיר או להחשיך את הפיקסלים לפי הצורך.

מקרני DLP עושים שימוש ב-DMD מכוסים במיקרו-מראות בגודל פיקסל אשר מסתובבות על צירן באופן עצמאי. (מקור: Texas Instruments)

אף על פי שחלק ממקרני ה-DLP הקולנועיים המסחריים והדיגיטליים המתקדמים עושים שימוש בשלושה DMD כדי להגיש בו זמנית את מרכיבי הצבע האדום, הירוק והכחול של התמונה, הרוב המכריע של מקרני ה-DLP משתמשים בשבב DMD יחיד כדי לחסוך בעלויות. הדבר הופך את הקולנוע הביתי האיכותי ואת ההקרנה הניידת לזמינים בעלות נמוכה יחסית, אך גם יוצר הבחנה גדולה בין DLP לבין שאר טכנולוגיות ההדמיה.

בדומה למקרני ה-DLP היוקרתיים האלה, גם למקרני קולנוע ביתיים מבוססי LCD ו-LCoS יש שלושה שבבים נפרדים המציגים בו זמנית את האלמנטים האדומים, ירוקים וכחולים, אשר משתלבים לכדי תמונה אחת בצבע מלא.

עם זאת, מקרני DLP עם שבב יחיד מציגים את התמונות האלה ברצף על ידי העברת אור לבן (בדרך כלל) דרך גלגל מסתובב שקוף עם פילטרים צבעוניים. מרכיבי הצבע השונים של התמונה מוצגים במהירות כה רבה עד שהעין משלבת אותם יחד בעצמה.

מקרני DLP עם שבב יחיד בדרך כלל עושים שימוש בגלגל של פילטרים צבעוניים כדי להציג ברצף את צבעי האדום, הירוק והכחול השונים על גבי המסך. הדבר קורה במהירות כה רבה עד שהין משלבת אותם יחד בעצמה. (מקור: Upgrade Magazine)

לשימוש בגלגל צבעוני במקרנים יש שני חסרונות: (1) הפוטנציאל להופעת קשתות צבעים, בה רצועות דמויות קשת עשויות להופיע בקצוות של אובייקטים מסוימים, וכן (2) בהירות של צבע ושל לבנים בלתי אחידה, שעשויה לגרום לצבעים להיראות פחות רוויים או מדויקים.

ישנם צופים רגישים יותר לקשתות מאשר אחרים, ויש מקרנים המייצרים יותר קשתות מכוח העיצוב שלהם. למרבה המזל, מהנדסים במותגי מקרני ה-DLP הגדולים, Optoma, BenQ ו-Xgimi, העלימו לחלוטין את הופעת הקשתות. ובכל זאת, אנו תמיד מדווחים על התופעה בביקורות שלנו וממליצים שאם אתם רגישים לקשתות או שאינכם מודעים לכך, מומלץ שתרכשו מקרן מאחד המותגים שצויינו לעיל. או לרכוש מחנות שתסכים לתת החזר או לבצע החלפה.

נושא הצבע לעומת הבהירות הלבנה נותר מעט שנוי במחלוקת. לא כל מקרן DLP בעל שבב אחד סובל מבהירות צבע נמוכה יותר בהשוואה ללבן, אך זו תופעה שמופיעה בדגמים המשתמשים בקטע ברור (לבן) או צהוב בגלגל הצבעים שלהם כדי להגביר את הבהירות.

במקרנים הכוללים את טכנולוגיית Brilliant Color של DLP יש בדרך כלל שליטה על איזון בהירות הלבן/צבע בהם. עם זאת, למרות הביקורת המופנית כלפי החיסרון הזה ב-DLP – לרוב ממחנות ה-LCD וה-LCoS – אין בכך כדי ליצור הבדל ביצועים משמעותי או אפילו מורגש עבור רוב הצופים.

קצת מבולבלים ? ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

מקרן LCD.

מקרני LCD מאירים ממקור אור דרך לוחות גביש נוזליים שקופים שאת הפיקסלים שלהם אות הווידיאו יכול לפתוח או לצמצם כדי להפוך אותם לבהירים או כהים יותר. כאמור, בדרך כלל משתמשים בשבבי הדמיה נפרדים של LCD עבור רכיבי התמונה האדומים, ירוקים וכחולים, ומכאן המיתוג המשויך אליהם – “3LCD”.

טכנולוגיית 3LCD היא יחסית ישנה יותר מה-DLP ואף נחותה ממנה בביצועיםץ

עיקר מקרני 3LCD  מיועדים לשימושים עסקיים, חינוכיים ומסחריים. (לדוגמא מקרן לבית ספר או מקרן למצגות וכו..)

במקרני LCD, אור לבן היוצא מנורה מתפצל לרכיבים אדומים, ירוקים וכחולים, וכל אחד מהם עובר דרך סורק LCD. האור משלושת הפאנלים משתלב לכדי תמונה בצבע מלא. 

מקרן LCoS

. LCoS, או גביש נוזלי על סיליקון, הוא מעין גרסה אחרת של LCD. במקום שהאור יעבור ישירות דרך לוח ה-LCD, הוא נכנס דרך החלק  הקדמי, פוגע ברפלקטור, קופץ חזרה החוצה ומופנה דרך העדשה אל המסך. LCoS הוא יקר יותר מ-LCD אך יש בו כמה יתרונות מרכזיים, ביניהם הפוטנציאל יקר הערך לרמות שחור מקוריות נמוכות יותר ולניגודיות גבוהה. בדומה ל-LCD, שלושה שבבי LCoS נפרדים מוקדשים לרכיבי הירוק, האדום והכחול.

שני יצרנים בלבד מייצרים מקרני קולנוע ביתי מבוססי LCoS: JVC, עם טכנולוגיית ה-D-ILA שלה (Direct-Drive Image Light Amplifier), וסוני עם SXRD (תצוגה רפלקטיבית של סיליקון X-tal (קריסטל)).

בסורק LCoS, האור עובר דרך שכבת ה-LCD ומשתקף חזרה ממראה, ואז עובר חזרה פעם נוספת דרך שכבת ה-LCD. (מקור: JVC).

עדשות.

קל להבין שחדות המקרן תיפגע מעדשה ירודה או אלמנטים אופטיים ירודים אחרים שיוצבו בנתיב האור. העדשות הטובות ביותר עשויות מזכויות באיכות גבוהה, עם אלמנטים מרובים (ו”קבוצות” אלמנטים) המסייעים בביטול סטיות – בדרך כלל, ככל שיש יותר אלמנטים, כך הכול טוב יותר ויקר יותר. מקרנים של מותגים גדולים ברזולוציה של 1080p בטווח מחירים של בין 500 ל-1,000 דולר מגיעים עם עדשות טובות להפליא ומספקים תמונות חדות ואחידות.

כאשר עולים לרזולוציית UHD/4K, דרישות העדשות מזנקות, דבר אשר – יחד עם שבבי ההדמיה היקרים יותר – מהווה גורם בעלות הגבוהה יותר של מקרני 4K. אם יצרן מקרנים יוצא מגדרו בתיאור האיכות האופטית של העדשה שלו (מעבר לאזכור תכונות הזום או תזוזת העדשות), זה בגלל שהוא רוצה שתדעו שהוא הקדיש תשומת לב למרכיב החשוב הזה וזו אחת הסיבות למחיר שאתם משלמים.

עדשה ברמה גבוהה, עם אלמנטים שונים בקבוצות וביחידים, היא תו תקן למקרנים טובים יותר. זהו תצלום מפורק של עדשה ממקרן יוקרתי לקולנוע ביתי של BenQ.

מעבר לאיכות האופטית הבסיסית שלהן, לעדשות במקרני קולנוע ביתי יש לרוב רמה מסוימת של יכולת זום אופטי ולעתים גם יכולת הזזת עדשות אנכית או אופקית. נסביר על התכונות האלה בהמשך.

מסכי הקרנה

יש נטייה בקרב רוכשי מקרנים בפעם הראשונה לחשוב שהם יכולים לוותר לחלוטין על המסך. אל תעשו זאת. שימוש בקיר לבן עשוי לעבוד כשמדובר בצפייה אגבית ע”י מקרן נייד זול, אבל אם אתם רציניים ומחפשים לקבל את היתרונות של הקרנה בקולנוע ביתי או בסלון – אתם צריכים מסך הקרנה חשמלי או מסך הקרנה קבוע.

תצטרכו לקבל שלוש החלטות בקשר למסך שלכם, מלבד גודל התמונה: עיצוב המסגרת, יחס הממדים וחומר המסך.

עיצוב המסגרת (מסך הקרנה קבוע).

בסופו של דבר, לרוב האנשים יש מסך עם מסגרת קבועה, המותקן על הקיר או נתלה מהתקרה.
 בסופו של דבר רוב האנשים עם מסך מסגרת קבועה המותקנת ישירות על קיר או תלויה מהתקרה.

לוח ההקרנה יכול להיות כל דבר, החל מקו גבול שחור בגודל 3 אינץ’ עטוף בלבד, שתפקידו להסתיר כל תמונה שבורחת מקווי המסך, ועד ללוח דק וכמעט בלתי נראה, המעניק רושם של תמונה צפה בחלל. למרות שחומר המסך יכול להשפיע רבות על עלות המסך, אפשרויות המסגרת הקבועה הן לא תמיד זולות יותר.

האלטרנטיבה השכיחה למסגרת קבועה היא מסך נשלף מכני או ממונע המורד מהתקרה רק בעת הצורך. אלה מותקנים בקו אפס, בסגנון flush-mount, עם קופסה המתחברת לתקרה או לקיר או בגרסאות שקועות בתקרה הדורשות התקנה מורכבת יותר. מסכי הקרנה חשמליים ממונעים דורשים לרוב כבלים חשמליים במתח נמוך או שקע חשמל קרוב, אם כי ניתן כיום להשיג גם מסכים נטענים.

ניתן להוריד או לגלגל מסכים ממונעים באמצעות חוט אשר יוצא מהמקרן או מציוד אחר, או לחילופין בעזרת שלט רחוק אלחוטי. מסכי מסגרת קבועה, כמו מסך Draper Onyx המוצג בקולנוע הביתי לעיל, הם הנפוצים ביותר והם לרוב בעלי מסגרת שחורה הסופגת את האור התועה שנשפך מקצוות התמונה. מסכים נשלפים, כגון Stewart Filmscreen Stealth, יכולים להיות מותקנים בתוך קופסה בקו אפס או להיעלם לחלוטין אל תוך התקרה כאשר אינם בשימוש. בגרסאות טובות יותר, יש קצוות מתוחים שעוזרים לשמור על המסך שטוח.

יחס הממדים.

יחס הממדים מגדיר את היחס שבין רוחב המסך לגובהו. רוב המקרנים משתמשים ביחס ממדים של 16:9, או 16 יחידות רוחב על 9 יחידות גובה. הדבר מתאים לתוכן שידור HDTV, אך גורם לסרטים המיועדים למסך רחב להופיע עם פסים שחורים בחלק העליון והתחתון של מסך ההקרנה. ( ראו כאן מבצעי מסך הקרנה 16:9 )

מעל: אפקט ה-Pillarboxing, הנגרם כאשר תמונה ביחס ממדים של 16:9 מוצגת על מסך בעל יחס ממדים של 2.4:1. מתחת: אפקט ה-Letterboxing, הנגרם כאשר תמונה ביחס ממדים של 2.4:1 מוצגת על מסך בעל יחס ממדים של 16:9.

חלק מחובבי הסרטים מעדיפים יחס ממדים של 2.4:1, אשר מותאם יותר לסרטי קולנוע המיועדים למסך רחב, אך לרוב גם גורם לתוכן ביחס של 16:9 להופיע עם פסים שחורים משמאל ומימין לתוכן. יש הרבה שיקולים לפני תכנון התקנת מסך 2.4:1, שתשפיע על המקרן שתבחרו ועל אופן השימוש בו.

מעל: תמונה ביחס ממדים של 16:9 (1.78:1), מה שהרוב רואים בצפייה ב-HDTV ובמשחקי וידיאו. סרטי קולנוע המיועדים למסך רחב מוצגים על מסכי 16:9 באופן המותאם למסך, בתהליך אשר מקריב את החלק השמאלי והימני של התמונה. מתחת: תמונה ביחס ממדים של 2.4:1, הנפוץ בסרטים שיוצאים ב-Blu-ray ובשירותי סטרימינג. שימו לב לפרטים הנוספים בצד שמאל וימין, אשר לא מופיעים בתצוגה ביחס ממדים של 16:9.

חומר המסך.

חומר מסך ההקרנה שתבחרו ישתנה בהתאם לצורך שלכם להתמודד עם האור הטבעי. אם אתם מתכננים לצפות בחדר חשוך, חומר המסך הלבן מט המסורתי ישמור בצורה הטובה ביותר על בהירות ודיוק צבע תוך מתן מרקם חלק.

מסכי מקרן לבנים הם בדרך כלל גם החסכוניים ביותר. חומרי מסך אפור משפרים את רמות השחור והניגודיות, לרוב על חשבון הבהירות ברמה מסוימת, ויכולים להתאים לחללי צפייה כהים או מעט מוארים. לצפייה בחדר בהיר, חומרי ALR מתוחכמים יותר (כמו במסכי הקרנה ג’ייסון סקרין מסדרת Black Diamond), שהונדסו עם שכבות רבות של אלמנטים אופטיים, יכוונו באופן פעיל את אור המקרן בחזרה לצופים תוך דחיית האור הטבעי.

חומרי מסך ALR מודרניים מוציאים את המקרנים מהחושך אל אור הסלון שלכם.

אתם יכולים לבחור במסך שקוף אקוסטי כאשר מסך קבוע או נפתח מפריעים למערכת הרמקולים של הקולנוע הביתי שלכם. אלה מאפשרים לצליל לעבור דרכו, אם כי הנקבים או צורת האריגה יכולים לגרום לעתים לתופעות לוואי נראות לעין בהתאם לחומר.

אם ניתן, עדיף להימנע ממסכים מהסוג הזה אם אתם רוצים לשמור על איכות התמונה והצליל של המערכת סאונד שלכם, אך המסכים השקופים האקוסטים הטובים ביותר ממזערים את ההשפעות המזיקות על האיכויות האלה.

קצת מבולבלים ? ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

עוצמת החזר האור (GAIN) של המסך וזווית הצפייה.

ישנם שני מאפיינים עיקריים: שתרצו לשים לב אליהם בכל סוג של חומר מסך שאתם שוקלים. GAIN של המסך מתארת את הרפלקטיביות שלו, כאשר עוצמה של 1.0 מסמלת השתקפות – כל האור שנכנס יוצא חזרה באותה בהירות.  [ ראו כאן מדריך נוסף של מסך למקרן ]

GAIN של 1.0 תקבל גם את ההתפלגות האחידה ביותר של האור על פני שטח המסך כולו, בעוד שמסכים בעלי GAIN גבוהה יותר יציגו מידה מסוימת של הוטספוטינג במרכז. רוב חומרי המסך הלבן המסורתי מדורגים בין 1.0 ל -1.1 עוצמת הארה, כאשר עוצמות הארה גבוהות יותר מספקות בהירות נתפסת יותר לצופים היושבים בנקודה הטובה ביותר או בסמוך לה.

ככל שה- GAIN של המסך עולה מעל 1.0 (הימני ביותר), התמונה תהיה בהירה יותר אך המסך עשוי להציג הוטספוטינג גלוי לעין.

המאפיין המרכזי השני הוא זווית הצפייה, המתארת עד כמה הצופים יכולים לנוע שמאלה או ימינה ממרכז המסך עד שהבהירות תרד באופן ניכר. מסכים בעלי עוצמת הארה גבוהה מ-1.2 יכוונו יותר אור לאורך קו המרכז ויהיו איכות תמונה גבוהה יותר.

התקנת המקרן

עכשיו שיש לכם כמה קווי יסוד, אתם כמעט מוכנים לבחור את מקרן הקולנוע הביתי שלכם. אך לפני שתוכלו לבחור את הדגם הנכון, יש כמה עניינים פרקטיים לחשוב עליהם, כולל מיקום המקרן והמסך שלכם, גודל וחומר המסך וההתקנה המכנית.

ההתקנה הפשוטה ביותר היא כזו בה אתם מוציאים את המקרן מהקופסה, מניחים אותו על שולחן ומקרינים על הקיר (בחירה גרועה) או על מסך נייד או נשלף (בחירה טובה יותר). אולם, הרבה מבצעים התקנה קבועה ומגלים בסוף שהמקרן הותקן הפוך מהתקרה או על מסך גבוה מדי בסוף החדר.

התקנות אלה עשויות לדרוש לא רק הרכבה של המקרן בפועל, אלא אולי גם חיבור לשקע חשמל ליד המקרן והרצת כבלים בתוך התקרה והקירות כדי להגיע מרכיבי המקור למיקום המקרן. זו עבודה מורכבת הדורשת מיומנות שייתכן שאדם שעושה זאת בעצמו לא ירגיש בטוח לבצע.

מרבית ההתקנות הקבועות עושות שימוש במתקן תקרה כאשר המקרן הפוך. הגדרה בתוך המקרן הופכת את התמונה כראוי. מתחת: מדף קיר אחורי או תושבת עשויים להיות פחות פולשניים, אך הקפידו לקחת בחשבון את הצורך באוורור.

תוכלו, כמובן, לשכור את שירותיו של מומחה באלקטרוניקה שיבצע את העבודה ויעזור לכם לבחור את המקרן והמסך. זו דרך מומלצת במיוחד שמוציאה מהתהליך את כל המורכבות ומבטיחה תוצאה מוצלחת.

אפשרות נוספת היא בחירת אחד ממקרני ה-4K UST TV החדשים שצוינו קודם לכן. מקרנים אלה נועדו להצבה על שידת טלוויזיה או מזנון אינצ’ים ספורים בלבד מתחת למסך של 100 או 120 אינץ’. מאחר שרכיבי הטלוויזיה יושבים בתוך השידה, אין צורך להריץ חוטים דרך הקירות או התקרה.

מקרני לייזר להקרנה קרובה במיוחד מייצרים תמונות בהירות באור טבעי בשימוש עם מסך מתאים תוך מניעת הצורך בהרצת כבלים בתוך הקירות או התקרה.

שלב 1: מיקום המקרן והמסך

אם אתם שוקלים לקנות מקרן, סבר להניח שאתם כבר יודעים היכן אתם רוצים למקם את המקרן והמסך שלכם. העיצוב או סידור הישיבה בחדר שלכם ככל הנראה יגביל את מיקום המסך לקיר מסוים, והשאלה שנותרה היא היכן למקם את המקרן.

לצורך התקנה בתקרה, תעדיפו שהמקרן יהיה מאחורי הצופים או קרוב יותר לקדמת החדר מאשר בדיוק מעל מקום הישיבה, כדי למזער את רעשי האוורור שרוב המקרנים מייצרים – חלקם יותר מאחרים. בין אם אתם מתקינים את המקרן שלכם בתקרה או על המדף, נסו שיהיה מיושר בקו אנכי דמיוני עם מרכז המסך, ולא יהיה בעל נטייה שמאלה או ימינה מהמרכז. זה ימנע את הצורך בעדשות אופקיות ויקטין את הסבירות לבעיות של עיוות בצורת המלבן של התמונה.

מחשבון הקרנה מומלץ שך אתר פרוגקטור סנטרל

מרחק ההטלה הוא המרחק בין מיקום העדשה הצפוי של המקרן לבין המסך. מחשבון מרחק ההטלה שלנו יכול להראות לכם את מרחק ההטלה בגודל המסך הרצוי עם כל מקרן שנמצא במסד הנתונים שלנו. איורים אלה מראים את המרחק האפשרי הקצר ביותר (11 רגל, 9 אינץ’) והארוך ביותר (24 רגל, 9 אינץ’) עם מסך 120 אינץ’ ביחס של 16:9 עבור מקרן עם עדשת זום באורך של 2.1x.

לאחר שתדעו את המיקום הצפוי של המקרן והמסך, תוכלו למדוד את מרחק ההטלה המשוער בין עדשת המקרן למשטח המסך. זהו מידע קריטי שתצטרכו לצורך בחירת המקרן שלכם.

שלב 2: בחירת גודל המסך

יחד עם מיקום המקרן והמסך, סביר להניח שמרחק הישיבה שלכם יהיה ברור מאליו. ישנן המלצות בתעשייה לגודל מסך קולנוע מסחרי עבור מרחק ישיבה נתון, עם במטרה לייעל את זווית הצפייה עבור כל יושבי האולם. SMPTE, האגודה למהנדסי סרטים וטלוויזיה, מציעה זווית צפייה של 30 מעלות מהנקודה הטובה ביותר במרכז ועד לקצה השמאלי והימני של המסך.

THX ממליצה על זווית של 36 מעלות, מה שהופך את התמונה למעט יותר סוחפת יותר. תוכלו לבקר במחשבון מרחק המסך המקוון של פרוגקטור סנטרל, כדי לבדוק את גודל המסך עבור כל אחת מהזוויות לעיל במרחק הישיבה שלכם. כדי לתת לכם מעט מושג, אם יש לכם מרחק צפייה של 4.5 מטרים, המלצת SMPTE תדרוש מסך 16:9 בגודל של 110 אינץ’, ואילו המלצת THX תדרוש מסך בגודל של 134 אינץ’.

אולם בפועל, מדובר בהמלצות בלבד וההחלטה שלכם תתבסס בסופו של דבר על טעמכם האישי והשטח שיש לכם, ועל רצונכם להישאר בגדלי המסך החסכוניים ביותר והסטנדרטיים בשוק. האם אתם אוהבים לשבת יותר מאחור באולם הקולנוע? מקרוב יותר? איפה שהוא באמצע? וכמה גדול המסך שאתם יכולים לשים על הקיר שלכם בפועל?

ככל שהמרחק מהצופה למסך מתקצר, או ככל שהמסך גדל עבור מרחק קבוע, כך זווית הצפייה מתרחבת. התוצאה היא ראייה היקפית יותר. רוב המומחים מסכימים כי זווית צפייה של 30 עד 40 מעלות היא אידיאלית לקולנוע ביתי, אך מה שבאמת נכון לכם הוא עניין של טעם אישי.

המסכים מגיעים בגדלים סטנדרטיים, עם אינץ’ לפה, אינץ’ לשם. עבור הקולנוע הביתי הממוצע, מדובר בדרך כלל בטווחים של 92-150 אינץ’ עם יחס ממדים של 16:9, כאשר הפופולריים ביותר הם 100, 110 ו-120.

דרך נהדרת למצוא את הגודל הנכון לחדר שלכם היא להדביק על הקיר מסקינטייפ נשלף בצורה, בגודל וברוחב של המסך שאתם שוקלים לקנות. ואז, שבו על הכיסא ממנו אתם צופים ותראו איך זה מרגיש. אתם תדעו מיד אם צריך לעלות או לרדת בגודל.

הסתבכתם ? ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

שלב 3: קביעת בהירות המקרן

זהו הצעד האחרון לפני תחילת המסע לבחירת המקרן שלכם. והוא חשוב. נתחיל בכמה הגדרות ומושגים בסיסיים. בהירות המקרן נמדדת ב”לומן”. מותגי המקרנים הגדולים מדברים על “ANSI לומן” או “ISO 21118 לומן” שכמעט זהה לו, המתייחסים לשתי טכניקות מדידה סטנדרטיות בתעשייה ומאפשרות להשוות בהירות של מקרנים באופן ישיר (פחות או יותר).

אומנם פלט הלומן המקסימלי של מקרן היא קבועה, כמות הבהירות שהוא מספק למסך שלכם כדי שתשתקף חזרה אליכם משתנה בהתאם לגודל המסך ולקריטריונים אחרים שיידונו בהמשך. הבהירות הזו נמדדת בדרך כלל ב”foot-lamberts”, או בקיצור ft-L. Ft-L איננה הגדרה במפרט המקרן, אלא מדד לביצועים של שילוב המקרן והמסך.

אומנם פלט הלומן המקסימלי של המקרן היא קבועה, כמות הבהירות המושגת מהמסך מושפעת מגודל התמונה והאור הטבעי. בסימולציה זו (באדיבות BenQ), המקרן בצד שמאל ידרוש פלט לומן גבוה יותר כדי להשיג את אותה בהירות התמונה בגלל אור השמש מהחלונות.

שימו לב כי בהיר יותר אינו בהכרח טוב יותר כשמדובר במקרני קולנוע ביתי. בהירות רבה מדי באולם חשוך עלולה לעייף את הצופים, וככל שזה נהיה יותר בהיר, כך קשה יותר לשמור על רמות שחור נמוכות ועל ניגודיות טובה. לכן, מקרני פרימיום רבים שנחשבים לבעלי הניגודיות ורמות השחור העמוקות ביותר מקבלים דירוגים של לפחות 3,000 ANSI לומן, בעוד שמקרנים המיועדים לצפייה בחדר בהיר עשויים להגיע ל-4,000 לומן ומעלה.

נקבעו יעדים מסוימים כדי שאולמות קולנוע יוכלו לתאר כמה ft-L תרצו מהמסך בחדר חשוך. SMPTE מציעה 16 עד 22 ft-L עבור אולם חשוך, אך צופי קולנוע ביתי רבים יעדיפו תמונות מעט בהירות יותר. בימים אלה, במיוחד אם אתם מתכננים צפייה רבה בתוכן בעל טווח דינמי גבוה (HDR) ממקרן קולנוע ביתי 4K (פירוט בהמשך), ניתן לכוון לכל היותר בין 25 ל-30 ft-L, אם כי תצטרכו פחות עבור תוכניות רגילות בטווח דינמי רגיל (SDR).

כאמור, כמות ה-ft-L שמגיעה למסך שלכם ומשתקפת חזרה לצופים תלויה בשני גורמי מפתח אחרים, מלבד מאפיין הלומן של המקרן. הראשון הוא גודל התמונה. ככל שהתמונה גדולה יותר, כך שטחה גדול יותר ונדרש יותר לומן מהמקרן שלכם כדי להשיג את הבהירות הנתונה על פני המסך כולו.

הגורם הקריטי השני הוא כמות האור הטבעי המפריעה לפלט המקרן. אם אתם מתכננים לצפות בחדר משפחה מואר, ייתכן שתרצו 50 ft-L או אף יותר על המסך, כך שיוכל להתמודד היטב עם אור החדר – אם כי שימוש במסך ALR יכול להפחית את הצורך בכך על ידי שיפור הניגודיות ושמירה על אזורים כהים יותר בתמונה.

גורם נוסף שצריך להתחשב בו הוא עוצמת ההארה של המסך. מסך בעל עוצמת הארה גבוהה מ-1.0 תיקח את האור שיוצא מהמקרן ותזרוק אותו אחורה עם בהירות גבוהה יותר, כך שיותר ft-L יוצג לצופה היושב מול מרכז המסך. באופן דומה, עוצמת הארה נמוכה מ-1.0, כפי שנמצא לעתים במסכי ALR, תפחית את ה-ft-L במושב המרכזי. תוכלו לחשב את השפעת עוצמת ההארה של המסך על הלומן על ידי פעולת הכפלה פשוטה: עוצמת הארת מסך של 1.3, למשל, תספק פי 1.3 את הבהירות מהמקרן חזרה לצופה, או 30% יותר בהירות.

לומן = ft-L X משטח המסך ברגל רבוע / עוצמת ההארה של המסך

הנוסחה אומנם פשוטה, אך חישוב שטח המסך בעזרת הרוחב והגובה של המסך עשוי להיות מסורבל, לכן המאמר שלנו מספק טבלה ייעודית עם שטח המסך של גדלי מסך פופולריים ביחס ממדים של 16:9.

כשתתחילו במסע הקניות שלכם, תגלו שהבהירות המקסימלית של מקרני קולנוע ביתיים מסורתיים נעה בין 1,500 ל-3,500 ANSI לומן. אולם, לא תראו את כל זה על המסך, מאחר שמצב הצפייה הבהירה ביותר של המקרן מציגה לרוב צבע כהה לחלוטין, שלא תרצו להשתמש בו לצפייה בסרטים או בטלוויזיה.

למעשה, מצבי הצבע המדויק של מקרן מספקים בדרך כלל כמחצית עד שני שלישים, פחות או יותר, מיכולת הבהירות המלאה של המקרן.

סקירות המוצרים שלנו מפרטות בדרך כלל את תוצאות בדיקת הלומן המדוד שלנו עבור כל אחד ממצבי הצבע של המקרן. אך בהיעדר מדידות מאושרות ממקור מהימן, אתם תמיד יכולים להעריך בעצמכם. לדוגמה, אם אתם משתמשים בנוסחה, מקרן של 1,200 לומן עם מסך בגודל של 100 אינץ’, 1.0 עוצמת הארה ויחס ממדים של 16:9 יספק כ-40 ft-L מהמסך בחדר חשוך.

חלקו את הנתון הזה לשניים כדי לבחון מצב תמונה פחות בהיר ובעל צבע מדויק יותר, ונשארתם עם 20 ft-L. אם כן, אתם יכולים להתייחס ל-1,200 לומן כמינימום עבור חדרים חשוכים מול מסך של 100 אינץ’. אם תעלו את הסף שלכם ל-1,500-1,800 לומן, יהיה לכם קצת מקום להפעיל דברים בהירים יותר בחושך או להדליק מידה מסוימת של אור טבעי. במסך בגודל של 150 אינץ’, תצטרכו כ-2,600 לומן ולא 1,200 לומן כדי להשיג בהירות דומה של 20 ft-L.

שימו לב שתמצאו היום יותר מקרני קולנוע ביתי עם 2,500 לומן או יותר מאי פעם, שכן היצרנים התאימו את הבהירות כך שתתאים לרמה מסוימת של אור טבעי. למעט כמה חריגות, תגלו בדרך כלל שהבהירות הנוספת מעל 2,500 לומן באה על חשבון חלק מהדיוק של הצבע וביצועי הניגודיות בהשוואה למקרנים דומים לחדרים כהים של אותו מותג, אך מקרנים אלה עדיין מספקים תמונה מדויקת ומספקת.

שלב 4: מציאת המקרן שלכם

בשלב זה, אתם כבר צריכים לדעת את גודל המסך ומרחק ההטלה שלכם, אמור להיות לכם מושג מסוים על עוצמת ההארה של המסך ואתם אמורים להיות מסוגלים לחשב בערך כמה לומן אתם צריכים. מזל טוב – זה הזמן להתחיל לברור במפרטים ותכונות של מקרנים ובביקורות מוצרים כדי למצוא בדיוק את הדגם הנכון.

למרבה המזל, אנחנו כאן בשבילכם.

מפרט ותכונות המקרן

מה עליכם לחפש במפרט של מקרן לבית, בתכונות ובביצועים? למטה תמצאו רשימה, אך שימו לב שלמעט הבהירות הכוללת, המפרט לא ממש אומר לכם הרבה. לעתים קרובות, מפרטים בעלי מפרט דומה מתפקדים בצורה מאוד שונה. לכן חשוב כל כך לחפש ולקרוא ביקורות מומחים.

בהירות המקרן

בדומה לתכונה של כוחות הסוס של רכב, מפרט הבהירות של המקרן אומר לכם אילו שרירים יש לו. דיברנו כבר על הבהירות, אך דעו כי מקרן של יצרן ידוע יסומן ב-ANSI לומן או ISO 21118 לומן. מקרני LED הם יוצאים מן הכלל, כאשר יצוין שיש להם “לומן לד”, המקביל ל-ANSI. במקרה הזה, היצרן אומר שהבהירות הנתפסת היא שווה למה שתקבלו עם מקרן מבוסס מנורה בעל מפרט של ANSI לומן, למרות שמדידת ה-ANSI של מקרן לד מספקת מספר נמוך יותר.

אחרת, אם מפרט הבהירות של המקרן אינו מסומן בבירור בלומן ANSI או ISO, לא תוכלו לשפוט כראוי את הבהירות שלו בהשוואה למקרנים אחרים ולכן חשדו במוצר או ביצרן המדובר. כמו כן, זכרו שגם אם מקרן מגיע מיצרן ידוע ומצוינים הלומן ANSI שלו, ייתכן שבכל זאת לא תוכלו להגיע לבהירות המקסימלית של אותו מקרן גם בהגדרות הבהירות הגבוהות ביותר שלו.

מדידת ANSI לומן דורשת ביצוע מדידות בכל תשע הנקודות המסומנות על ידי הנקודות השחורות הגדולות להלן.

יחס ניגודיות.

יחס הניגודיות של מקרן לקולנוע ביתי הוא מאפיין ביצועי חשוב, שפירושו ההפרש בין השחור הכהה ביותר לבין הבהירות הגבוהה ביותר שמקרן יכול לייצר. הניגודיות היא המעניקה לתמונות את המימדיות שלהן, גורמת לשחור להיראות שחור בסצנות כהות יותר במקום שיוצג כאפור דהוי, וגורמת לפרטי הצל וההדרגתיות להיות נראים יותר לעין באזורים חשוכים יותר בתמונה.

למרבה הצער, מפרטי יחס הניגודיות מטעה והוא חסר משמעות להשוואה בין מקרנים של מותגים שונים. שלא כמו הבהירות, אין שום תקן או טכניקה מקובלים ליחס הניגודיות. מפרטים אלה שימושיים אך ורק כדי להבין אילו מקרנים באותו הקו של יצרן מסוים הם בעלי הביצועים הטובים ביותר. תצטרכו לקרוא ביקורות כדי לוודא את ביצועי הניגודיות האמיתיים של מקרן.

כך או כך, ניגודיות טובה יותר בצבעים השחורים העמוקים היא לרוב הסיבה החשובה ביותר לעלות רמה ולשלם יותר עבור מקרן. שתי החלטות הנדסיות מרכזיות משפיעות על הניגודיות של מקרן. ראשית, רמות השחור של מכשירי ההקרנה עצמם. אם התמונות יכולות להציג רק אפור בהיר ולא משהו שהוא קרוב יותר לשחור, סצנות כהות יהיו דהויות ואפרוריות בסביבה חשוכה. לעומת זאת, שחורים מקוריים ועמוקים מאפשרים למקרן לחשוף דרגות אור עדינות באזורים חשוכים ולספק מימדיות ריאליסטית בכל סצנה.

מעבר לניגודיות הטבעית של המכשירים, למקרנים יש לעתים קרובות מנגנון – או קשתית דינמית או עיבוד אותות ניגודיות דינמיים – כדי להתאים את הבהירות לחומר כהה יותר ולגרום לשחורים להיראות עמוקים ועשירים יותר. בהיעדר שחורים עמוקים, אין הרבה שהטריקים האלה יכולים לעשות, אבל אפילו המקרנים הטובים ביותר נהנים מהם בדרך כלל. מקרנים טובים יותר לקולנוע ביתי בחדר חשוך יהיו בעלי קשתית דינמית.

 קשתית דינמית יכולה להיות בעלת צורות שונות, אך היא בדרך כלל כוללת מדפים שחוסמים חלקית את הקרן שיוצאת ממקור האור, כדי לשפר את הניגודיות בתוכן כהה. (תמונה: פנסוניק)

עם זאת, האור הטבעי הוא האויב של הניגודיות ואפילו כמויות קטנות ממנו בדרך כלל יקשו על קליטת הבדלים קטנים ברמות השחור והניגודיות של מקרנים. אם אתם מתכננים שרוב הצפייה שלכם תהיה עם אורות דולקים, אולי לא כדאי לכם לשלם יותר עבור מקרן עם ניגודיות טובה יותר.

רזולוציה.

רזולוציית אולטרה HD/4K של 3840×2160 פיקסלים היא כיום הסטנדרט החדש בטלוויזיות בעלות צג שטוח, אך לעולם ההקרנה לוקח זמן רב יותר לאמץ את ה-4K ולכן ממשיך להוציא מקרני 1080p (1920×1080) כל שנה. תוכלו להשיג מקרן לקולנוע ביתי 1080p לא רע ב-$500 לערך כיום ואחד מצוין למדי ב-$750-$1,000. אלה מהווים נתיב כניסה חסכוני אל תוך עולם הקולנוע הביתי הגדול.

עם זאת, אם אתם יכולים להוציא 1,500-2,000 דולר על המקרן שלכם, אתם נמצאים במקום טוב בדגמי UHD בתקציב נמוך יותר. הפירוט הנוסף שמספקים הפיקסלים על המסך – כ-8.3 מיליון במקרן UHD מלא לעומת 2.1 מיליון עבור 1080p – היא בעלת ערך רב יותר והיא נראית יותר לעין במסך הקרנה גדול מאשר בטלוויזיה שטוחה של 65 אינץ’ ממרחק של 3 מטרים. מעבר לכך, מקרן UHD פותח עולם של תוכן 4K משירותי הסטרימינג ומדיסקים Blu-ray UHD, אשר מציעים יותר מרק חדות גדולה יותר.

מקרני UHD טובים יותר יעשו עבודה טובה יותר גם עם תוכן המיועד לטווח דינמי רחב (HDR), אשר מסוגל לשפר באופן מופגן את הבהירות של ה-highlights ואת הניגודיות. בנוסף, הם יכולים להציע טווח צבעים רחב כמתואר מטה. אלו יתרונות משמעותיים שניתן להבחין בהם בחדר חשוך.

חשוב להבין שכל אחת משלוש טכנולוגיות ההדמיה לעיל מספקות רזולוציית 4K למסך באופן שונה. מקרני LCoS של JVC וסוני הם המקרנים היחידים היום לקולנוע ביתי המציעים 4K אמיתי בשבבי ההדמיה שלהם, כאשר כל הפיקסלים של פריים יחיד בווידיאו UHD מוצגים לצופה בו זמנית. כמעט כל מקרני ה-DLP ברזולוציית UHD לקולנוע ביתי עושים שימוש בטכנולוגיית ה-Pixel-Shift המהירה של Texas Instruments, המהבהבת במהירות את כל 8.3 מיליון הפיקסלים בפריים אחת של וידיאו UHD בשני שלבים או בארבעה (תלוי בגודל השבב).

זה קורה כל כך מהר שהעין משלבת את כל תתי הפריימים הללו יחד, ומכיוון שכל הפיקסלים הבודדים בפריים מועברים בסופו של דבר למסך בפרק הזמן הנכון, לרוב קשה עד בלתי אפשרי להבחין בהבדל בין זה לבין מקרן 4K אמיתי. כל הבדל שתראו ניתן לייחס, ככל הנראה, להבדלים באיכות העדשה או בעיבוד התמונה.

שבבי מקרן 4K DLP מיקרו-מראה אמיתיים משמשים למקרנים של קולנוע דיגיטלי, אך מקרני DLP לקולנוע ביתי משיגים רזולוציית UHD בשני שלבים או בארבעה שלבים של pixel-shifting, תלוי בגודל השבב. (מקור: BenQ)

המקרנים לקולנוע ביתי 3LCD ברזולוציה הגבוהה ביותר, של אפסון, משתמשים בשבבי הדמיה 1080p עם pixel-shifting אשר מכפילים את כמות הפיקסלים המועברים למסך בפריים אחד. זה מסתכם במחצית בלבד מכמות הפיקסלים UHD המלאה.

עם זאת, מנגנון העברת הפיקסלים של אפסון, עיבוד התמונות המתוחכם והאופטיקה של העדשות הם צעד גדול לעבר שיפור החדות של תוכן UHD מול מקרני UHD מלאים. הבדיקות שלנו מגלות שבעוד שניתן לראות הבדל בגודל הפיקסלים כשאתם מצמידים את האף שלכם למסך, קשה להבחין בהבדל בפרטים במרחק צפייה רגיל.

מקרני LCD של אפסון לקולנוע ביתי מתחילים להוסיף שבבי הדמיה 1080p בהם הפיקסלים מוכפלים. זה מספק רק מחצית מסך הפיקסלים בפריים וידיאו של UHD, אך כאשר מחולל עיבוד אותות, המערכת יכולה לחקות ביעילות התקני הדמיה אמיתיים של UHD כך שלמעשה מקרני אפסון אינם 4K אמיתי. 

הלכתם לאיבוד ? ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

סולם הצבעים של המקרן.

סולם הצבעים של מקרן מתאר את טווח הצבעים שהוא מסוגל לייצר. מקרני 1080p טובים לקולנוע ביתי עומדים בסולם הצבעים המלא Rec.709 שנוצר עבור תוכן ב-HD. מקרני 4K/UHD טובים יותר מגיעים או מתקרבים ל-DCI-P3 מלא המשמש כיום לתוכן 4K.

תוכלו לראות את ההבדל בעיקר באדומים רוויים וטבעיים יותר. לאחר מכן, מקרני UHD מגיעים בסופו של דבר לסולם Rec.2020 הגדול עוד יותר המובנה במפרט ה-UHD. מקרני 4K/UHD המציגים “סולם צבעים רחב” מייצרים בדרך כלל משהו גדול יותר מ-Rec.709, כאשר אלה המגיעים ל-100% DCI-P3 הם בדרך כלל דגמים בעלי ביצועים גבוהים.

הקונוס בצורת כיפה בתרשים הכרומטי הזה מייצג את הטווח הכולל של הצבעים הנראים לעין, ואילו המשולשים מייצגים את טווח הצבעים שניתן לשחזר בתצוגה העומדת בסולם הצבעים הזה. שימו לב כיצד סולמות רחבים יותר מגיעים עד האזורים האדומים והירוקים. המקרנים הטובים ביותר כיום לקולנוע ביתי משיגים 100% מטווח ה-DCI-P3 המשמש לתכני 4K HDR.

עומק צבע של 10 או 12 סיביות. לא תמצאו אותו בכל דף מוצר, אך עומק סיביות הצבע, המכונה לעתים עיבוד צבע או עיבוד וידיאו, הוא מפרט חשוב. בעוד שסולם הצבעים קובע את הגבולות החיצוניים של יכולת מקרן לחקות צבעים מהחיים האמיתיים, עומק הסיביות של הצבע קובע כמה צבעים בודדים או דרגות צבע המקרן יכול לשחזר. לאחר מכן, הוא קובע עד כמה הוא יכול לעבור בצורה חלקה, למשל, מהצהוב העמוק של השמש בשקיעה, להילה הכתומה הסובבת אותו והשמיים הכחולים. אם עומק סיביות הצבע אינו מספיק, במעברים החלקים והטבעיים האלו יהיו תופעות לוואי נראות לעין.

תקן הצבע Rec.709 המשמש לתוכן 1080p דורש לפחות 8 סיביות, הידוע כי הוא מציג רצועות ברורות בסוגי סצנות מסוימים. תוכן UHD HDR (ראו להלן) מותאם בדרך כלל לעומק של 10 סיביות ומציג מעברים חלקים יותר באופן ניכר. אם אתם קונים מקרן UHD מודרני עם יכולת HDR, עליו להיות בעל עיבוד צבע של 10 או 12 סיביות.

 שתי התמונות האלה מציגות דפוס HDR בגווני אפור בעומק של 10 סיביות עם מעט רצועות, עד כדי בכלל לא, שניתן לראות במק’רן של 10 סיביות (למעלה) ועם רצועה נראית לעין שנגרמת על ידי מחסור בעומק סיביות (למטה).

תאימות ובקרת HDR.

כמתואר לעיל, היכולת להציג תוכן UHD HDR – ולבצע זאת היטב – היא תכונה משמעותית עבור מקרן לקולנוע ביתי בחדר חשוך. מקרנים רבים, ואפילו דגמי 1080p, טוענים ליכולת לשדר אותות HDR. אך בשונה מטלוויזיות בעלות צג שטוח, שהן בהירות בהרבה, יש לבצע התאמות פנימיות משמעותיות במקרני HDR כדי להתאים את התוכן ליכולות שלהם.

ה”Tone Mapping” הזה משתנה לפי מותג ודגם, וכאשר הוא מבוצע בצורה ירודה, הוא יכול לגרום לתוכן HDR להיראות שטוח ודהוי באזורים החשוכים, או עם highlights לא טבעיים באזורים הבהירים. ביקורות המוצרים שלנו תמיד דנות בביצועי HDR. שימו לב שישנם כמה סוגים של תוכן HDR, שכל אחד מהם דורש תצוגה תואמת. דיסקי UHD וסרטים בסטרימינג עושים שימוש נרחב ב-HDR10 ועל כן כך אנחנו בדרך כלל מדווחים.

בתמונה: מקרן HDR של חברת אופטומה

תוכן UHD שהותאם ל-HDR אמור להיות בעל ניגודיות רחבה יותר, בעיקר עם highlights עוצמתיים יותר וצבעים עשירים ורוויים יותר בשל סולם הצבעים הרחב יותר שנלווה בדרך כלל ל-HDR. הסימולציה הזאת מדגימה את ההבדל בפירוט, בניגודיות וברוויית הצבעים בין תמונה של 1080p (משמאל) לבין תמונת UHD HDR (מימין).

למקרן HDR תהיה בדרך כלל בקרת בהירות HDR כלשהי. הבקרה מאפשרת כוונון עדין של הטונים כדי להתאים לתוכניות HDR שונות. מקרנים טובים יותר עשויים לספק מגוון רחב יותר של התאמות. בחלק ממקרני ה-HDR יש כיום Tone Mapping דינמי השולט על האות הנכנס ומבצע התאמה תוך כדי תנועה כך שאין צורך בכוונון נוסף ברוב התוכניות.

מצב צבע D65.

רוב המקרנים מציעים מבחר מצבי תמונה עם פרופילי צבע ובהירות שונים. אנו מאמינים בתפיסה כי תמונה “מדויקת” עומדת בתקני הייצור המקובלים המשמים ליצירת תוכן סרטים וטלוויזיה ב-HD וב-UHD. זו העמדה שקידמו בין היתר ארגונים כמו הקרן למדע ההדמיה ו-THX – אם אתם רוצים לראות תמונה שנראית כמו מה שהיוצרים חתמו עליו, התצוגה הביתית שלכם צריכה לחקות את צגי הסטודיו שלהם.

מקרנים טובים יותר לקולנוע ביתי הם בעלי מצב צבע העומד בקפדנות בתקני התעשייה הללו, כולל טמפרטורת הצבע האפור הניטרלי “D65” עבור הצבע הלבן. (אם תבחנו את התרשים הכרומטי בסעיף סולם הצבעים לעיל, תוכלו לראות את הנקודה הלבנה D65 המסומנת במרכז).

המצב הזה לרוב יתויג כמצב הקולנוע או הסרט ובדרך כלל יקריב בהירות מסוימת בהשוואה למצב התמונה המוגדר כברירת המחדל בתמורה לצבעוניות מדויקת יותר. בדרך כלל, המצב יספק את גווני העור המדויקים ביותר ואת הצבעים הטבעיים ביותר של חפצים יומיומיים שאנו מכירים, כגון עלים ושמיים כחולים. בביקורות שלנו, אנו משתמשים במכשירי בדיקה כדי למצוא את מצבי התמונה הטובים ביותר.

עדשת זום.

עדשת זום נותנת גמישות במיקום המקרן בכך שהיא מאפשרת להשתמש במסך באותו הגודל במרחקי הטלה שונים (כלומר המרחק מהעדשה למסך). להשוואה, עדשה קבועה דורשת מיקום במרחק מדויק מכל גודל מסך נתון. תראו מקרנים עם זום של “1.2x” או “1.6x”, המייצג את יחס נקודת המיקוד ממיקום העדשה הרחב ביותר ועד הארוך ביותר. זכרו שתוכלו להגדיר את המקרן פעם אחת לצורך התקנה קבועה. אם אתם יכולים למקם את המקרן לפי המרחק הדרוש, אין סיבה לשלם יותר רק כדי לקבל יותר זום.

הטיית העדשה

לכל עדשת מקרן יש הטיית עדשה קבועה שגורמת לתמונה המוקרנת ליפול מעל גובה העדשה כאשר המקרן מונח על משטח. כך, אם המקרן מונח על שולחן התמונה תצוף במקום בו הצופים יוכלו לראות אותה ללא כל הטיה של המקרן שהייתה גורמת לעיוותים. אם המקרן מותקן בתקרה, הטיית העדשה מאפשרת להציב אותו קרוב לתקרה.

לא מוצאים את עצמכם ? ניתן לפנות אלינו בטלפון: 077-9300621

לחלק מהמקרנים יש הטיית עדשה המאפשרת להם להזיז את התמונה כולה למעלה/למטה (אנכית) או שמאלה/ימינה (אופקית). הדבר יירשם כשינוי באחוזים ממצב הטיית העדשה האנכית או האופקית המוגדרות כברירת מחדל. הטיית עדשה אנכית היא בעלת ערך רב מאוד, כיוון שהצבת ריבוע המקרן מול המסך מבטלת את הצורך בהטייה אופקית.

בתמונה: הקרנה צידית במקרני XGIMI

לרוב המקרנים יש הטיית עדשה אנכית המזיזה את התמונה מעט מעל מיקום המקרן כך שתתאים לצפייה במסך הממוקם גבוה יותר מבלי שיהיה צורך “לכוון” את העדשה כלפי מעלה, מה שהיה מייצר עיוות. התרשים העליון מציג את מיקום התמונה (המיוצג על ידי הקו השחור והעבה) עבור הטייה של 10% כאשר הטייה של 0% פירושה קו האמצע של העדשה שנמצא בתחתית התמונה.

אם תהפכו את המקרן לצורך התקנה בתקרה, כפי שמוצג מטה, ההטייה הקבועה תאפשר למקרן להיות מותקן קרוב יותר  לתקרה. הטיית עדשה אנכית, כאשר קיימת במקרן, מאפשרת טווח גדול של התאמה מעלה ומטה מעבר להטייה האופקית הקבועה.

זום, תזוזה ופוקוס חשמליים עם זיכרון עדשה.

גישה לזום חשמלי, תזוזת עדשה ובקרי פוקוס באמצעות שלט היא תכונה השמורה למקרנים הטובים  ביותר. שליטה חשמלית בעדשה מתאימה בימינו למכשירים בעלי זיכרון שיכולים להתאים עצמם למסך רחב של 2.4:1 כמתואר לעיל. כאשר אתם צופים בתוכנית המשודרת ב-16:9 או בתוכן של סרטים במסך רחב, תוכלו לשנות ולהתאים את הפרמטרים האלה בלחיצה על כפתור בודד וכך לשמור על רמת תמונה אחידה בכל סוג של תוכנית.

עדשה ברמה גבוהה, עם אלמנטים שונים בקבוצות וביחידים, היא תו תקן למקרנים טובים יותר. זהו תצלום מפורק של עדשה ממקרן יוקרתי לקולנוע ביתי של BenQ.

Input Lag.

ה-Input Lag מתאר את עיכוב הזמן המתרחש בין הרגע בו המקרן מקבל את האות לפריים מסוים של וידיאו ועד אשר התמונה פוגעת במסך בפועל. זהו קריטי עבור גיימרים רציניים: Input Lag ארוך גורם לחוסר סנכרון בין התמונה על המסך לבין הפעולות בבקר.

לרוב, ה-Input Lag לא מופיע במפרטי מקרנים ומוזכר רק עבור מקרנים המיועדים במיוחד למשחקים, בהם ה-Input Lag הנמוך מגיע עד ל-8 עד 16 אלפיות השנייה. מקרנים רבים לקולנוע ביתי הם בעלי Input Lag של בין 50 ל-100 אלפיות השנייה, המתאים לגיימינג מזדמן במקרה הטוב. אנו מודדים את ה-Input Lag ומדווחים על התוצאה ברוב ביקורות המקרנים לקולנוע ביתי שלנו.

רעש מאוורר.

פרטי רעש המאוורר עשויים לסייע מאוד בהשוואת מקרנים, אך המספרים לא משקפים את גובה הצליל של הרעש, אשר משפיע על רמת הפולשנות שלו. רוב המקרנים לקולנוע הביתי מייצרים רעש מאוורר שלא ימשוך את תשומת הלב כאשר פסקול מתנגן, אך אם אתם זקוקים למצב של מקרן גבוה, הדבר יניע את המאוורר הרבה יותר חזק וייתכן שתצטרכו לבודד את המקרן אקוסטית באיזו שהיא צורה.

תלת מימד.

תצוגה של Blu-ray תלת מימד ב-HD מלא (1080p) נעלמה מהטלוויזיות אך עדיין קיימת במקרנים רבים. תצטרכו לקנות משקפיים תואמים ובחלק מהמקרנים, גם משדר נפרד.

אל תצאו מנקודת הנחה שמקרן המסוגל להציג תלת מימד יעשה זאת היטב. חלקם אינם בהירים מספיק או אינם מספקים צבעוניות טובה בתלת מימד. כוונו למקרנים בהירים יותר עם 2,500 לומן או יותר אם תלת מימד חשוב לכם, ואל תשכחו לקרוא ביקורות.

סיכום

אם קראתם וחקרתם את המאמר הזה, בין אם אתם מחפשים מקרן לגינה או מקרן לחדר שינה, אתם כנראה מבינים היטב כיצד עובדים מקרנים ומה הופך אחד לטוב מהאחר.

אם אתם לא בטוחים ורוצים לעשות “טסט” מומלץ לשכור מקרן ולקבל אינדיקצייה חד פעמית הכורכה בתשלום נמוך ביחס לקניית מקרן באלפי שקלים.

אתם ככל הנראה גם מוכנים לבחור את המקרן שיתאים לצרכי השטח שלכם ולדרישות הביצועים שלכם. תמיד יש עוד ללמוד ואנו ממליצים לכם לקרוא מאמרים נוספים כדי להעמיק את הידע שלכם. אבל דבר לא עומד בקנה אחד עם התוצאה הסופית של ההיסחפות שלכם, של המשפחה שלכם ושל החברות שלכם עם התמונה הגדולה והיפה הזאת. תיהנו מהדרך כמו מהיעד, ואנו מצפים לשובכם כדי לספר לכם על תכונות חדשות ולתת לכם סקירות על המקרנים החדישים ביותר לקולנוע ביתי.