Posted on

מקרנים 2019 – לאן השוק הולך? ראיון עם מומחה מקרנים

מקרנים 2019 – ראיון עם מומחה המקרנים מספר 1 בישראל – מאיר כהן, אשר יספר על המגמות בשוק המקרנים בשנת 2019, ולקראת שנת 2020.

כיוון שעולם המקרנים לא פשוט וקל להבנה החלטנו לראיין את אחד מהאנשים היותר מבינים בתחום כדי שנוכל לשמוע ולהכיר את כל מה שעלינו לדעת לפני שאנחנו רוכשים מקרן חדש. לפניכם ראיון עם מומחה מקרנים:


מראיין: שלום רב, השאלה הראשונה שעולה לי בראש כאשר מדברים איתי על מקרנים היא – לא עבר זמנם של המקרנים? היום של אלפי סוגים של מסכים שמספקים לנו איכות שידור לא פחות טובה ולעיתים גם המחירים יותר זולים.

מאיר כהן: המקרנים שונים ב 180 מעלות ממסכי הפלזמה השונים. המקרנים משמשים אותנו בין היתר להקרנות מרובות משתתפים, והם המעניקים לנו חוויות צפייה שונה לגמרי. בעבר, הבעיה העיקרית של המקרנים הייתה בזמן שידורים במקומות פתוחים ותחת אור יום. אך היום, עם הטכנולוגיה המתפתחת עברנו את המכשול הזה. איכויות המקרנים משתנה, יש כאלה איכותיים ויש כאלה שייעודם הוא רק להצגת מצגות ולכן אין צורך ברזולוציה גבוהה.

המבחר הגדול בארץ של מקרנים ומסכי הקרנה

מראיין: יש כל כך הרבה דגמים של מקרנים, איך נדע איזה דגם לבחור?

מאיר כהן: הכל תלוי בסיבה אליה אתם צריכים את המקרן. כדי לצמצם את האפשרויות חלקו את הבחירה שלכם לפי הדגמים. יש היום שלושה דגמים בולטים בתחום המקרנים, CRT, DLP, LCD. סוג ה CRT הם המקרנים הישנים ביותר בתחום המקרנים, מקרנים אלה הפשוטים ביותר, לרוב הם אלו שיתאימו למשרדים, מצגות וכל מה שיוצא בזה. חשוב לציין שמקרנים אלה דורשים הרבה תחזוקה ויחס ובנוסף, סוג זה דורש גם Scaler כדי להפחית את המרחק מבין שורות הסריקה.

הסוג השני הוא DLP, סוג זה הוא חדש יחסית, הוא מתאים לאלה שמחפשים איכויות שידור גבוהות, דגם זה מתאים למשחקי קונסולה, שידור משחקים ועוד… הסוג השלישי הוא LCD, למקרנים אלו יש יחס ניגודיות נמוך ולכן גם הוא מתאים להצגת מצגות ומשרדים, המחירים יחסית נוחים.

מראיין: האם גם בחירת מסך ההקרנה חשובה?

מאיר כהן: כמובן, לא משנה אם תקנו את המקרן הכי חדש בעולם ולא תשייכו לו את מקרן שיכול לענות על הביצועים האלה, איכות המקרן תיפגע. כמו שישנם הרבה סוגים של מקרנים, יש גם סוגים שונים של מסכי הקרנה, מסכים חדשניים שמשדרגים את איכות הצפייה. אם כבר עשינו השוואה בין מסכי הטלוויזיה ובין מסכי ההקרנה, היתרון הבולט של המקרנים הוא שניתן לשנות את גודל הצפייה בהתאם למסך שרכשתם, כך שאם יש יותר אורחים תמיד אפשר להגדיל את המסך וכך להנות מצפייה משותפת בכל מקום שהוא.

מראיין: האם יש בלאי גבוהה למקרנים?

מאיר כהן: התשובה מאוד פשוטה. לכל מקרן יש נורה, לנורה מוקצבת שעות הפעלה מסויימות, תלוי בדגם, לרוב מדובר על כ 4,000 שעות בממוצע. כאשר עלינו על מכסת השעות אנחנו נדרשים להחליף את הנורה. מחיר הנורה הוא יקר מאוד ביחס למחיר מקרן ולעיתים כבר משתלם לרכוש מקרן חדש.

מראיין: מהו סוג המקרן המועדף עליך?

מאיר כהן: יש היום הרבה סוגים של מקרנים, כאלה ניידים, כאלה נייחים, מקרני כיס ועוד… הדגם בו אני משתמש הוא דווקא מקרן נייד DLP. מקרן זה מאוד נוח ואפשר להפעיל אותו בכל מקום, בחצר, בבית, בטיולים ועוד… כמובן שבזמן שאני מעביר אותו ממקום למקום אני דואג להכניס אותו לכיסוי שלו ולהניח אותו במקום מתאים.

מראיין: מה הטיפ שלך לשמירה על המקרן לאורך זמן ממושך?

מאיר כהן: יש מקרנים שהם עדינים ויש כאלה שפחות. המקרנים העדינים הם בעיקר הניידים והקטנים יותר ומקרני הכיס. בכל מצב, בין אם מדובר על מקרן עדין או לא, אני דואג לשמור על המקרן במקום בטוח, בתום השימוש אני מחזיר אותו לכיסוי שלו, מכבה אותו מהשלט ולא מנתק מהחשמל. כמו כל מכשיר ביתי, גם על מקרן מצטבר אבק במהירות וחשוב מאוד לשמור עליו נקי. אם אתם רוצים לשמור על אורך חיי הנורה השתמשו בה רק לאירועים בהם יש צורך במקרן ולא לכל שידור.

מראיין: מאיפה הכי נכון לקנות מקרן? ומהי העלות של מקרן חדש?

מאיר כהן: בחירת מקום הקנייה חשוב מאוד. לצערי, השוק מאוד פרוץ היום ואפשר למצוא מקרנים כמעט בכל חנות. יש היום הרבה מקרנים מזויפים וחשוב מאוד לקנות מקרן מחברה מוכרת ומחנויות מוכרות. חפשו חנות שמתמחה במוצרים כאלה כמו מקרנים, שם אפשר למצוא אנשים מקצועיים שיכולים לסייע לכם בבחירת הדגם. המחירים מאוד משתנים, יש דגמים שונים והמחירים יכולים להגיע גם לעשרות אלפי שקלים, אך מקרן ממוצע ואיכותי יעלה לכם כמה אלפי שקלים בודדים.

מראיין: מה עדיף לקנות, מקרן חדש או מקרן יד שנייה?

מאיר כהן: תמיד עדיף לקנות מקרן חדש, ככה גם יש לכם אחריות על המוצר לתקופה מסויימת.

מראיין: ואלו שאין את היכולת להוציא סכום כזה?

מאיר כהן: למי שאין את היכולת להוציא סכום כזה באמת יכול לרכוש מוצר יד שנייה או מקרן יותר זול. אם בחרתם במקרן יד שנייה, החנויות שמוכרות מקרנים לפעמים גם מוכרות מוצרים יד שנייה. עדיף לרכוש מהם דווקא. כמובן,שימו לב שאין פגמים חיצוניים על מקרן זה ושהנורה שלו לא עברה יותר מדי שעות.

מראיין: לסיכום, יש איזה דגם שתרצה להמליץ עליו?

מאיר כהן: אני לא רוצה להמליץ על דגמים ספציפיים, מכיוון שהדגמים משתנים מעת לעת אבל אני כן יכול להמליץ על מותגי מקרנים חזקים הנותנים ביצועיים גבוהים כמו אפסון, BENQ, ובתחום המקרנים הניידים על חברות כמו CLX  ו- MIROIR, כאשר מדובר כאן על מקרנים איכותיים של חברה מוכרת ואמינה, המחיר נוח לצרכן והמקרן מתאים לביצועים גבוהים. בנוסף הייתי הייתי ממליץ עם המקרן לקחת מסך הקרנה חשמלי.