Posted on

רמקולים שקועים לבית – איך לבחור את המיקום הנכון של הרמקולים ? [ עדכון אחרון 2023 ]

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בחיפוש אחר רמקולי תקרה, קיר ושקועי קיר הוא היכן אתם מתכוונים למקם אותם. מיקום הרמקולים שלכם תלוי באופן ההאזנה שלכם ובארכיטקטורה של החדר. בין אם אתם מתקינים אותם בביתכם הנוכחי או שאתם מחווטים בית בבנייה או בשיפוץ, ההנחיות הבאות יוכלו לעזור לכם לקבל התקנת רמקולים שקועים שנשמעת טוב ועובדת עם הבנייה והעיצוב של חדרכם.

[ ראו כאן – מחירון רמקולים שקועים הזול ביותר בישראל ]

 

רמקולים לקולנוע ביתי

נסו למקם את הרמקולים לפחות 60 ס”מ מהפינות וממשטחים אחרים שעלולים להפריע או או לשקף את הצליל, כגון ריהוט גבוה או מגושם.

התקנות של רמקול לקולנוע ביתי כוללות לרוב רמקולים של 5.1 לכל הפחות. כלומר 5 רמקולים וסאבוופר 1. Dolby atmos ופורמטים אחרים של צליל תלת מימדי כוללים כיום 4 או 2 רמקולי תקרה/רמקולים גבוהים. לכן מדובר ב-5.4.1 או 5.2.1. שדרוג נפוץ נוסף הוא שני רמקולי סראונד נוספים מצד שמאל/ימין, מה שמהווה מערכת של 7.4.1 או 7.2.1.

עבור התקנה של 5 רמקולים שקועים, הסראונד הימני והשמאלי צריכים להיות מימין ומשמאל למקום הישיבה העיקרי שלכם.

עבור התקנה של 7 רמקולים שקועים, כדאי למקם את שני רמקולי הסראונד האחוריים הנוספים מאחורי מקום הישיבה העיקרי, במרחקים שווים, ובערך בחצי מרחק מהסראונד הימני והשמאלי. גובהם צריך להיות זהה לימני ולשמאלי.

 רמקולים שקועי קיר

אם אתם מתקינים 5, 6 או 7 רמקולי קיר או שקועי קיר עבור מערכת סראונד לקולנוע ביתי:

  • הציבו את הרמקולים הקדמיים השמאליים והימניים כך שהם יהיו בגובה האוזן או מעת מעליהם כאשר אתם יושבים, במרחק שווה מעמדת ההאזנה העיקרית. אם הרמקולים נמצאים בקיר שנמצא במרחק של 3 מטרים מהכיסא שלכם, הציבו אותם במרחק של עד 3 מטרים ולא פחות מ-1.5 מטרים אחד מהשני כדי לשמור על אפקט הסטריאו.

  • מקמו את הרמקול המרכזי כך שיהיה בגובה האוזן כאשר אתם יושבים. אם הטלוויזיה שלכם תלויה על הקיר, מקמו את הרמקול המרכזי  מעט מתחתיה. אם הטלוויזיה שלכם מוצבת על מעמד או שולחן, מקמו את הרמקול המרכזי מעט מעליה וסובבו את הטוויטרים כלפי מטה, לעבר גובה האוזן ככל שניתן.

  • מקמו את רמקולי הסראונד מעל גובה האוזן בישיבה (בגובה האוזן בעמידה). אם תציבו את רמקולי הסראונד האחוריים בגובה האוזן בישיבה, הם יעלו על הצליל שיוצא מהרמקולים הקדמיים שלכם, מה שיוביל לצליל סראונד לא מדויק ומעורפל. עם זאת, אם המערכת שלכם תשלב צליל סראונד Dolby Atmos®, אנו ממליצים להציב את כל רמקולי הסראונד בקיר או שקועי הקיר בגובה האוזן בישיבה כדי להבטיח אפקט Atmos או Atmos קולנוע ביתי אופטימלי. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, Dolby ממליצים להשתמש בארבעה רמקולי תקרה, כאשר זוג אחד ממוקם מול עמדת ההאזנה שלכם והזוג השני מאחוריה.  

  • ניתן להשתמש גם בשני רמקולים שקועי תקרה עבור Dolby Atmos, שזו האפשרות היחידה עבור חלק מהמגברים המתאימים ל-atmos, ואופציה מועדפת לעתים קרובות גם בחדרים קטנים יותר בהם לא יהיה ריאלי להציב 4 רמקולי תקרה. אם המערכת שלכם יכולה להכיל זוג רמקולים אחד בלבד בתקרה, הרכיבו אותם מול העמדה בה תאזינו להם. אל תדאגו אם מיקום הרמקול שלכם לא מושלם, מערכת הכיול האוטומטי של המקלט שלכם המאפשרת Atmos תעזור לכייל את הצליל לביצועים מיטביים. כל רמקולי התקרה מתאימים ל-Dolby Atmos אם כי חשוב לזכור שיש מחיר לאיכות. אנו ממליצים על רמקולים כגון Pro-Acoustics Q-5 בתור רמקול תקרה באיכות גבוהה למטרה זו.

רמקול תקרה למערכות קולנוע ביתי   

אם אתם מתקינים 5, 6 או 7 רמקולים שקועים בתקרה עבור מערכת סראונד לקולנוע ביתי:

  • מקמו את רמקול ימין ושמאל במרחק שווה מעמדת ההאזנה העיקרית שלכם. מול הטלוויזיה שלכם, רמקולי תקרה LCR הם האפשרות הטובה ביותר, למרות שרמקול תקרה טוב עם טוויטר מסתובב יעשה את העבודה. אם הרמקולים נמצאים במרחק של 3 מטרים מהכיסא שלכם, הציבו אותם במרחק של עד 3 מטרים ולא פחות מ-1.5 מטרים אחד מהשני כדי לשמור על אפקט הסטריאו. מדדו את המרחק בין הרמקולים לכיסא שלכם בקו אופקי וישר – כלומר, אל תמדדו כלפי  מעלה מהמושב שלכם לרמקולים בתקרה. אם הטוויטרים של הרמקול שלכם יכולים להסתובב, כוונו אותם לעבר עמדת הישיבה שלכם. זה יכול לעזור ליצור שדה צליל מציאותי, תוכלו לשמוע אובייקטים על המסך כאשר הם נעים מימין לשמאל.

  • כאשר אתם בוחרים את מיקום הרמקולים, זכרו גם את השפעות הצליל המוחזר. גם אם תכוונו את הטוויטרים לכיוונכם, עדיין תשמעו את הצליל המשתקף מהקיר שמאחורי הרמקולים. באופן אידיאלי, ההשתקפות הזו צריכה להיות בגובה מסך הטלוויזיה שלכם. אתם יכולים להבין כמה רחוק עליכם למקם את רמקולי התקרה שלכם מהקיר באמצעות מראה. סמנו את הנקודה בתקרה בה אתם חושבים שהרמקול שלכם צריך להיות, ולאחר מכן שבו בעמדת ההאזנה המועדפת עליכם. בקשו ממישהו להחזיק מראה לכיוון הקיר והזיזו אותה כלפי מעלה או מטה עד שתראו את הסימון בתקרה משתקף במראה. זה המיקום בו הצליל ישתקף חזרה מהקיר. אם הרמקולים קרובים מדי לקיר, ההשתקפות תהיה גבוהה יותר ולהפך. בחלק מההתקנות, ייתכן שתעדיפו לכוון את הטוויטרים ישירות אל הנקודה הזו בקיר כדי לקבל צליל משתקף יותר. אם לרמקולים שקועי התקרה שלכם יש את התכונה הזו, ערכו ניסויים בכוונון הטוויטר שלכם לפני שאתם מרכיבים את הרשת.

  • הציבו את הרמקול המרכזי בדיוק באמצע, בין הרמקול הקדמי הימני לשמאלי. כוונו גם את הטוויטר שלו (ככל שניתן) ישירות לעבר עמדת הישיבה שלכם.

  • ראו בתמונות למטה הצבות של התקנות 5 ו-7 רמקולים. אם יש לכם טוויטרים מתכווננים ברמקולי הסראונד שלכם, לרוב תרצו לכוון אותם כלפי עמדת הישיבה שלכם. ייתכן שגם תרצו להציב את הרמקולים האלה קרוב יותר לקיר הסמוך מאשר את הרמקולים הקדמיים. הצליל ישתקף מנקודה גבוהה יותר בקיר, שזה לרוב רצוי כשמדובר ברמקולי סראונד.

  • מערכת צליל סראונד Dolby Atmos שמשלבת רק רמקולי תקרה איננה מומלצת.

עבור התקנה של 5 רמקולים, הסראונד השמאלי והימני צריכים להיות משמאל ומימין לעמדת הישיבה העיקרית שלכם, במרחק זה מזה השווה לזה של הרמקולים הקדמיים ימין ושמאל. 

כדי להוציא את המיטב מכל מערכת קולנוע ביתית, תזדקקו לסאבוופר עם קרוסאובר גבוה אם תרצו לקבל צליל טוב בטווח מלא. הסאבוופר יספק צליל בתדר נמוך, המתווסף לצליל הקיים מהתקרה שלכם ומהרמקולים שקועי הקיר, מה שמספק לכם חוויית קולנוע ביתית מלאה. בדקו את מגוון הסאבוופרים שלנו באתר.

 

רמקולים שקועים למוזיקה

אם אתם מתכוונים לבלות זמן רב בחדר בהאזנה למוזיקה, ולא להשתמש במוזיקה כצלילי רקע נעימים ותו לא, כדאי להשקיע זמן בתכנון הצבת הרמקולים שלכם. נסו למקם את הרמקולים לפחות 60 ס”מ מהפינות וממשטחים אחרים שעלולים להפריע או או לשקף את הצליל, כגון ריהוט גבוה או מגושם.

רמקולים שקועי קיר או על הקיר למוזיקה

  • כדי להשיג אפקט סטריאו טוב, הציבו את הרמקול השמאלי והימני במרחק שווה מעמדת ההאזנה העיקרית שלכם, בגובה האוזן בישיבה. אם הרמקולים נמצאים בקיר שנמצא במרחק של 3 מטרים מהכיסא שלכם, הציבו אותם במרחק של עד 3 מטרים ולא פחות מ-1.5 מטרים אחד מהשני.

 רמקולים שקועי תקרה למוזיקה 

 עבור אפקט סטריאו טוב, הציבו את הרמקול השמאלי והימני במרחק שווה מעמדת ההאזנה העיקרית שלכם, ואם ניתן, כוונו את הטוויטרים לעבר המושב שלכם. למשל, אם הרמקולים נמצאים במרחק של 3 מטרים מהכיסא שלכם, הציבו אותם במרחק של עד 3 מטרים ולא פחות מ-1.5 מטרים אחד מהשני. מדדו את המרחק בין הרמקולים לכיסא שלכם בקו אופקי וישר – כלומר, אל תמדדו כלפי  מעלה מהמושב שלכם לרמקולים בתקרה.

להאזנה למוזיקה ברמקולים שקועי קיר ותקרה לא צריך להגיד שבדרך כלל, ככל שאתם משלמים יותר על הרמקולים שלכם, כך איכות הביצועים (הבהירות) והכמות (טיפול בחשמל) גבוהים יותר. רמקולים בקיר, שקועי קיר ותקרה יכולים לעשות עבודה מצוינת עם התדרים הגבוהים והאמצע. כדי לקבל תדרים נמוכים טובים וטווח צליל מלא אנו ממליצים על דגמים עם דרייבר של “8 או “6.5 לכל הפחות.

האזנה לצורכי בידור

בחדרים בהם תסתובבו או תארחו לעתים רחוקות, הצבת רמקולים המיועדת להאזנה ביקורתית לא תעבוד. המוזיקה תהיה רועשת מדי באזור אחד, וחלשה מדי באזור אחר, חסרון שיהפוך לבולט יותר כשהעוצמה נמוכה. על ידי שימוש בשלושה או ארבעה רמקולים בחדר, או שימוש מושכל בשילוב של צליל ישיר ומשתקף, תוכלו ליצור שדה צליל אחיד יחסית. אתם תשמעו מידה מסוימת של אפקט סטריאו ללא קשר למקום בו אתם נמצאים בחדר.

את ההנחיות הבאות כבנו כדי לעזור לכם להשיג את האפקט הרצוי. חלקן ספציפיות למצבים מסוימים וחלקן כלליות יותר. בזמן שאתם קוראים אותן, שימו לב אילו מהן מתאימות לחדר, לצרכים ולמטרות שלכם.

הנחיות כלליות:

  • נסו למקם את הרמקולים לפחות 60 ס”מ לערך מהפינות וממשטחים אחרים שעלולים להפריע או או לשקף את הצליל, כגון ריהוט גבוה או מגושם.

  • בחדרים מלבניים של פחות מ -27 מ”ר, שני רמקולים אמורים להספיק. מקמו אותם ליד פינות מנוגדות.

  • עבור חדרים בצורת L, או חדרים מלבניים הגדולים מ -27 מ”ר, השתמשו ב-3 רמקולים או יותר. מקמו אותם ברחבי החלל כדי לקבל פיזור צליל טוב. אם תשתמשו בסופו של דבר במספר אי זוגי של רמקולים, רמקולים בודדים של קלט סטריאו יכולים להיות בחירה טובה.

  • לחדר צר וארוך, מקמו את הרמקולים בשני הקצוות שלו. (רמקולי קיר יכולים להיות בקצוות עצמם או על קיר סמוך). רמקולים עם כניסת סטריאו הם פתרון טוב לחלל כזה.

  • כשהעיצוב או התקציב שלכם לא מאפשרים יותר משני רמקולים בחדר גדול, נסו למקם רמקולי סטריאו שמאל וימין ליד הפינות (אך במרחק של לפחות 2 מטרים), או בקצוות החדר, כדי לפזר טוב יותר את הצליל.

(א) מיקום אלכסוני נותן כיסוי טוב בחדר מלבני טיפוסי של עד 27 מ”ר. (ב) השתמשו בשלושה רמקולים או יותר בחדר גדול או בצורת L. (ג) בחדר צר, מקמו את הרמקולים באמצע. בדוגמה הזו, רמקולי סטריאו יהיו בחירה מצוינת.

מיקום הרמקולים בחדרים בהם תארחו, כגון חדר אוכל:

  • שקועי קיר: הציבו אותם נמוך על הקיר ובפינות מנוגדות. זה ייצור השתקפויות רבות ושדה צליל נעים מאוד ומתפשט בעוצמה נמוכה. בעוצמה גבוהה, המיקום הזה יישמע בוצי וקשה, אך כדי לשדרג שיחות בחדר האוכל, הוא בלתי מנוצח.

  • על הקיר: מכיוון שאתם כנראה לא יכולים למקם רמקולי קיר נמוך מאוד על הקיר, העבירו אותם גבוה יותר בקיר, 6-7 מטרים מהרצפה. הציבו את הרמקולים בפינות המנוגדות וכוונו אותם למרכז החדר. רמקולי קיר יכולים להיות אפשרות מצוינת בחלק מהבית, אך סביר להניח שרמקולים שקועי קיר יניבו תוצאות טובות יותר.

  • רמקולי תקרה: הימנעו ממשטחים בחדר שישקפו את הצליל באופן שעלול להפריע. לדוגמה, אם אתם מציבים רמקול תקרה ישירות מעל שולחן האוכל שלכם, הצליל עשוי להשתקף כלפי מעלה מהשולחן ולהפריע לשיחה. רמקולי תקרה:הם אפשרות מצוינת לחדרי אוכל ואירוח.

מיקום רמקולים בחדרים שכנראה לא תארחו בהם, כגון מטבח או חדר משפחה:

  • בקיר/שקוע קיר: הציבו את הרמקולים כ-1.8 מטרים מהרצפה. בעוד שרמקולי קיר הם אופציה מצוינת עבור חדרים רבים, הם נוטים ליצור יותר “נקודות חמות” (אזורים בהם הצליל הרבה יותר חזק) מאשר רמקולי תקרה:

  • רמקולים שקועים בתקרה: קל למדי למקם אותם והסיכוי שייווצרו בעיות אקוסטיות קטן יותר מאשר עם רמקולי קיר. פשוט עקבו אחר ההנחיות הכלליות לעיל כדי להתאים את צורת החדר וגודלו. וכדאי שתהיו בכושר טוב.

מיקום רמקול תקרה בחדר האמבטיה שלכם:

  • אם אתם רוצים להתקין רמקולים בחדר האמבטיה שלכם, רמקולי סטריאו בודדים לתקרה הם דרך מצוינת לעשות את זה. רמקול קלט סטריאו אחד מנגן את שני הערוצים של מוזיקה בסטריאו עם וופר אחד ושני טוויטרים. הם מתאימים לחדרים קטנים או לחדרים גדולים יותר המעוצבים בצורה חריגה. בהתאם לגודל ולפריסת חדר האמבטיה שלכם, ייתכן שתרצו להשתמש ביותר מאחד. לדוגמה, אם חדר האמבטיה שלכם גדול יחסית, הצבת רמקול עם קלט סטריאו מעל הכיור ואחד מעל האמבטיה תבטיח שתוכלו לעקוב אחר חדשות הבוקר, גם במהלך פעילויות רועשות כגון צחצוח שיניים או מקלחת.

רמקול סטריאו בודד
הרמקול מנגן את הערוץ הימני והשמאלי של מוזיקת סטריאו דרך וופר אחד ושני טוויטרים.

רמקולי תקרה להאזנה ברקע

במסדרונות, כניסות,  חדרי כביסה ואזורים אחרים שיש בהם פחות תנועה, להתקין רמקולים עשוי להרגיש כמו הגזמה. אך אם תשמיעו את הרמקולים בסלון כך שהם יהיו בעוצמה הנכונה בכניסה או בחדר הכביסה, עוצמת הקול בסלון תהיה רועשת ולא נעימה. התקנת רמקולים להאזנת רקע מאפשרת לכם ליהנות ממוזיקה כמעט בכל מקום בו אתם מסתובבים בביתכם, מבלי שתצטרכו להרים את הרמקולים לעוצמות מטלטלות.

רמקולי סטריאו בודדים הם לרוב הדרך היעילה ביותר להביא מוזיקת רקע לחדרים קטנים. בחדרים גדולים יותר, ייתכן שתעדיפו להשתמש ביותר רמקולים, ולפזר אותם ברחבי החלל. כיוון שהעוצמה באזורים האלה תישאר בדרך כלל נמוכה, אין לכם מה לדאוג מהשפעות הצליל המוחזר, כיוון שהמטרה שלכם היא פשוט לפזר את הצליל בשטח רחב ככל האפשר.

סיכום

עם המטרות וההנחיות האלה בראשכם, עשו סיבוב בבית שלכם. אתם תרצו לעקוב אחר הטיפים האלה כשתוכלו, אך כל חדר הוא שונה וייתכן שיהיו גורמים אחרים שתצטרכו להביא בחשבון. למשל, אם יש גופי תאורה בתקרה בחדר בו אתם מתכוונים להתקין רמקולים שקועים בתקרה, תוכלו לשנות את מיקום הרמקולים שלכם כך שייצרו מראה נעים יותר יחד עם גופי התאורה.